25.06.2019 / Aplikacje mobilne

Aplikacja na żądanie a codzienne funkcjonowanie

Prawdopodobnie każdy przynajmniej raz używał lub słyszał o aplikacji na żądanie, nawet o tym nie wiedząc. Aplikacje takie jak Uber, Airbnb i Postmates pozwalają użytkownikom skorzystać z usług w każdym momencie, kiedy najbardziej ich potrzebujemy, bez konieczności wychodzenia z domu lub odłożenia telefonu.

Aplikacje na żądanie to aplikacje, które działają jako pośrednik pomiędzy usługodawcą a odbiorcą. Pomagają one użytkownikom zaoszczędzić czas i wysiłek, gdy posiadają zapotrzebowanie na określone usługi. Zamiast szukać samodzielnie, odbiorcy zwracają się do aplikacji na żądanie, aby wykonała za nich pracę w zamian za niewielką opłatą. Użytkownicy mogą zamówić dostawę żywności lub innych artykułów bezpośrednio do domu lub zamówić taksówkę w ciągu kilku minut. Jednak szybka realizacja zamówień to nie jedyna korzyść z tego typu aplikacji. Aspekt finansowy sprawia, że popularność aplikacji na żądanie jest bardzo wysoka wśród użytkowników. Dostawcy mogą liczyć na dodatkowy zarobek, oferując usługi, które są tańsze dla odbiorców niż te oferowane przez firmy w tradycyjny sposób. Niższe koszty i wygoda aplikacji na żądanie sprawiają, że są one bardziej atrakcyjne zarówno dla dostawców usług, jak i odbiorców.

Podział aplikacji na żądanie

Użytkownicy aplikacji są podzieleni na dwie grupy - odbiorców usług i dostawców, dlatego programiści często muszą tworzyć dwie oddzielne aplikacje, które odróżniają określone funkcje. Odbiorcy usług za pośrednictwem aplikacji mają możliwość złożyć ofertę lub otrzymać dostęp do listy propozycji w dowolnym czasie i miejscu. Usługi są następnie świadczone przez niezależnych wykonawców, którzy mogą wybrać, kiedy i jak zrealizować zamówienie. Aplikacja jest po prostu narzędziem używanym przez obie grupy do składania i realizacji zamówienia.

Istnieją trzy typy aplikacji na żądanie, w zależności od rodzaju użytkowników po obu stronach aplikacji. Uber i Airbnb to dwa klasyczne przykłady aplikacji Person to Person (P2P). Osoba, która otrzymuje usługę, jest zwykłym użytkownikiem, który szuka taniego i szybkiego sposobu na zaspokojenie swoich potrzeb. Dostawca natomiast, świadczy usługi, korzystając z aplikacji w czasie wolnym po pracy lub zamiast pracy na pełny etat.

Wiele firm również tworzy aplikacje, które pomagają użytkownikom w otrzymaniu produktów lub usług w wygodniejszy sposób. Booking.com i Domino's Pizza świadczą usługi Business to Person (B2P), umożliwiając użytkownikom złożenie zamówień bezpośrednio przez telefon. Korzystanie z aplikacji na żądanie pomaga firmom obniżyć koszty transportu i zatrudnienia kierowców, ponieważ większość aplikacji opiera się na realizacji zamówień przez niezależnych kontrahentach posiadających własne pojazdy.

Aplikacje na żądanie znajdują również zastosowanie w relacjach Business to Business (B2B). Zazwyczaj te aplikacje są związane z logistyką lub świadczą usługi typowe dla firm, takie jak wynajem biur lub sprzętu. Ten typ dotyczy głównie łączenia dwóch konkretnych firm, co jest łatwiejsze w realizacji za pomocą specjalnej aplikacji.

Aplikacje na żądanie zmieniają sposób, w jaki firmy budują interakcje z konsumentami. Przedsiębiorstwa dostarczają użytkownikom coraz więcej możliwości zamawiania i otrzymywania produktów lub usług. Lecz z racji tego, że takie aplikacje polegają, przede wszystkim, na ich użytkownikach, wymagają one od firm dużego zaangażowania na etapie tworzenia, aby aplikacje były jak najbardziej dostosowane do potrzeb użytkowników.