11.12.2019 / Aplikacje mobilne

Internet of Things a opaska sportowa. Poznaj trend, o którym się mówi.

Internet rzeczy (z angl. Internet of Things, IoT) to jeden z trendów, o którym wszyscy mówią, ale jednocześnie jest on nieco abstrakcyjny dla przeciętnych użytkowników. Chociaż wiele osób w pewnym momencie zetknęło się z tą koncepcją w prawdziwym życiu, prawdopodobnie większość nie jest świadoma wszystkich drobiazgów związanych z IoT.

Internet of Things wraz z blockchainem i rzeczywistością rozszerzoną są trendami, które były stabilnie obecne w branży technologicznej przez kilka ostatnich lat. Koncepcja Internetu rzeczy powoli, ale pewnie zmienia oczekiwania zwykłych użytkowników wobec sposobu, w jaki zachowują się nowe technologie oraz ich miejsca w życiu codziennym. Każdy nowy gadżet powinien być „inteligentny” i kompatybilny z systemami operacyjnymi smartfonów i innych urządzeń mobilnych. Daje to wiele nowych możliwości rozwoju technologii i ulepszenia codziennego życia użytkowników.

Co to jest IoT?

Internet rzeczy to koncepcja, zgodnie z którą urządzenia połączone w jedną sieć mogą gromadzić, udostępniać i przetwarzać dane. Najczęstszym i najprostszym przykładem do zrozumienia jest opaska sportowa. Małe urządzenie monitoruje określoną aktywność ciała (bieganie, pływanie lub spanie) i zbiera statystyki, które można odtworzyć na smartfonie. Dane mogą być następnie zarządzane w sposób, który wpłynie na funkcjonowanie inteligentnego urządzenia, dzięki czemu formuje się dwustronny przepływ informacji.

Sieć IoT składa się z 4 głównych komponentów:

  1. Fizyczne urządzenia - sprzęt, który tworzy sieć. Zarówno smartfon, jak i opaska sportowa z poprzedniego przykładu są urządzeniami IoT. Smartfony ewoluowały obecnie do etapu, w którym są w stanie przesyłać i wykrywać sygnały oraz łączyć się z innymi urządzeniami dzięki technologii Bluetooth lub NFC. Za pomocą czujników urządzenia mogą przetwarzać informacje zewnętrzne, takie jak ruch ciała lub temperatura, w dane, które mogą być opracowane przez inne urządzenia.

  2. Oprogramowanie - programy, które pomagają urządzeniom zdefiniować zebrane dane i je przetworzyć. Głównym celem oprogramowania jest efektywna komunikacja z użytkownikiem, prezentowanie informacji i kierowanie pozostałymi urządzeniami w sieci.

  3. Bramka sieciowa - most łączący sprzęt we wspólną sieć. Bramka pomaga zbierać dane z jednego urządzenia i przesyłać je do drugiego. Dodaje także warstwę bezpieczeństwa, aby zapobiec hakowania systemu oraz przekazywanych danych.

  4. Chmura - system przechowujący dane gromadzone przez urządzenia. Firmy mogą łatwo uzyskać dostęp do informacji w celu zarządzania oraz analizowania dla ulepszenia oferowanych produktów i usług.

Te elementy łącznie tworzą ekosystem, który pomaga użytkownikom kontrolować inteligentne urządzenia lub całe systemy na odległość. Dzięki swojej uniwersalności Internet rzeczy znajduje zastosowania nie tylko w codziennym życiu użytkowników, ale także w medycynie, rolnictwie, handlu detalicznym i transporcie.

Dlaczego aplikacje mobilne?

Przyszłość Internetu rzeczy jest ściśle związana ze smartfonami. Według raportu Hootsuite i We are Social na świecie jest 5,1 miliarda unikalnych użytkowników urządzeń mobilnych, co pokazuje, jak ważną rolę odgrywają smartfony w życiu zwykłych osób. Poza tym urządzenia mobilne to idealny sposób na połączenie użytkowników z innym sprzętem. Ludzie preferują rozwiązania dynamiczne, pozwalające na szybkie i skuteczne wykonywanie codziennych czynności. Dlatego aplikacje mobilne to idealna forma oprogramowania, która spełnia oczekiwania oraz jest lekko dostępna dla przeciętnego użytkownika.