03.06.2019 / E-commerce

5 modeli logistycznych w e-commerce

Zanim otworzysz sklep internetowy jest kilka kwestii, nad którymi musisz się zastanowić. Jedna z nich to wybór modelu logistycznego. Możesz sam wytwarzać produkty, magazynować i sprzedawać towary innego producenta lub realizować zamówienia bez ich przechowywania. Wybranie modelu zależy od tego, ile czasu możesz poświęcić na zarządzanie firmą i czy masz zasoby do produkcji asortymentu.

Drop shipping

Drop shipping to najłatwiejszy w zarządzaniu model logistyczny, w którym nie musisz się martwić ani o produkcję towarów, ani o ich dostawę. Sklep internetowy w tym modelu jest pośrednikiem między producentem a klientem. Producent zachowuje produkty w swoim magazynie oraz wysyła je, gdy otrzymuje zamówienie złożone przez sklep internetowy sprzedawcy. Najtrudniejszą częścią tego modelu jest znalezienie odpowiedniej firmy do współpracy. Także z racji tego, że nie masz kontroli nad produkcją i dostawą produktu, reputacja Twojego sklepu leży w rękach partnera biznesowego.

Ten model jest idealny dla przedsiębiorców, którzy nie mogą zainwestować w produkcję lub magazynowanie produktów, nie chcą być przywiązani do lokalizacji firmy lub wolą skupić się na marketingu swojego sklepu internetowego. Ze względu na prostotę tego modelu konkurencja jest ogromna, a marże nie są tak wysokie. Ale z innej strony dzięki modelu drop shipping koszty utrzymania firmy są bardzo niskie, a zyski przy umiejętnej promocji sklepu mogą być spore.

Własny magazyn

Ten model wymaga dużo miejsca do przechowywania produktów oraz dedykowanego oprogramowania do zarządzania łańcuchem dostaw i realizacją zamówień. Posiadając własny magazyn, sprzedawca zamawia produkt hurtowo bezpośrednio od producenta za niższą cenę, magazynuje go i wysyła, gdy klient składa zamówienie. Zazwyczaj na ten model decydują się firmy, których produkty mają stały wysoki popyt.

Własny magazyn daje przedsiębiorcom pełną kontrolę nad ich firmą. Jednak ten model wymaga dużej inwestycji początkowej i niezmiennie dużej liczby sprzedaży. W większości przypadków właściciele firm sprzedają produkty także za pośrednictwem innych portali oprócz własnego sklepu internetowego w celu zwiększenia sprzedaży.

Prywatne etykietowanie i produkcja

Prywatne etykietowanie polega na zleceniu produkcji towarów według unikatowego planu sprzedawcy do zewnętrznych podmiotów. Fabryka oprócz tworzenia produktu, zapewnia także opakowanie z logo i nazwą firmy zamawiającego. W ten sposób sprzedawca nie ponosi dodatkowych kosztów utrzymania własnej fabryki. Na życzenie zleceniodawcy producent może wysłać towar do magazynu sprzedawcy lub bezpośrednio do klientów.  

Ten model pozwala firmom tworzyć unikalny produkt i kontrolować cały proces jego kreacji. Ponadto w każdym momencie sprzedawcy mogą zmienić producenta, jeśli coś pójdzie nie tak. W związku z tym, przedsiębiorstwa dostarczają najlepsze usługi, aby utrzymać partnerstwo.

Białe etykietowanie

Białe etykietowanie jest podobne do etykietowania prywatnego, lecz zamiast produkować produkt, firmy kupują już gotowe towary i sprzedają je w swoich opakowaniach. Jest to najbardziej powszechne w branży kosmetycznej i zdrowotnej, w której większość produktów nie różni się pod względem składników.

Wielu producentów wymaga, aby firmy zajmujące się białym etykietowaniem kupowały produkty w bardzo dużych ilościach. W przypadku, gdy popyt na dany produkt zmniejsza się, przedsiębiorcy zostają z pełnym magazynem towarów, które nie są w stanie sprzedać. Wybierz ten model tylko wtedy, gdy jesteś pewien, że popyt na wybrane produkty zawsze będzie wysoki.

Subskrypcja

Model subskrypcji opiera się na cyklicznych zakupach i dostawach produktów, co gwarantuje stały dochód dla firmy. Popularność tego modelu rośnie, ponieważ jest wygodny nie tylko dla firm, ale także ich klientów. Z racji tego, że zazwyczaj obejmuje on tylko takie branże jak zdrowie, uroda, żywność i moda, przedsiębiorcom trudno jest znaleźć odpowiednie produkty i niszę, aby pozyskać lojalnych klientów. Pomimo tego teraz jest idealny czas na rozpoczęcie działalności w modelu subskrypcji, ponieważ konsumentom jest coraz trudniej wybrać jeden produkt wśród tysiąca propozycji. Usługi oparte o subskrypcje eliminują potrzebę dokonywania wyboru.

Istnieje kilka modeli logistycznych w e-commerce do wyboru. Na szczęście mają one wyraźne różnice, więc łatwo jest zdecydować, który z nich będzie idealny dla Twojego produktu, zasobów finansowych i biznesplanu. Wszystkie modele mogą być zastosowane w prawie każdej branży i do różnych rodzajów produktów, gdyż przy umiejętnym zarządzaniu są bardzo zyskowne.