19.06.2018 / E-commerce

Black Friday i Cyber Monday – okazja do tanich zakupów online

Black Friday, czyli Czarny Piątek to dzień wyprzedaży, który rozpoczyna sezon świąteczny. W USA, skąd wywodzi się ta tradycja dzień ten przynosi sprzedawcom coraz większe zyski, mimo że można zauważyć malejącą z każdym rokiem frekwencję w sklepach stacjonarnych. Dzieje się tak dlatego, że konsumenci o wiele chętniej szturmują sklepy internetowe.

 

Black Friday, który często rozciąga się na cały weekend, a nawet tydzień, to doskonały czas dla wszystkich miłośników zakupów i łowców okazji cenowych. Konsumenci,  którzy nie lubią tłumów w sklepach stacjonarnych i wolą kupować wygodnie w domowym zaciszu, z każdym rokiem coraz chętniej korzystają z ofert sklepów internetowych, które na ten czas również przygotowują atrakcyjne zniżki. Jest to zatem doskonała okazja, aby kupić już dziś mikołajkowe i świąteczne prezenty dla najbliższych.

Amerykańska tradycja na polskim gruncie

Czarny Piątek to dzień przypadający po Dniu Dziękczynienia, które w USA obchodzi się w ostatni czwartek listopada. Jest to kolejny zwyczaj z zachodu, który przyjął się w naszym kraju. Z każdym rokiem popularność Czarnego Piątku rośnie, nic więc dziwnego, że już niemal każdy sklep organizuje z tej okazji atrakcyjne  wyprzedaże. Zakupowa gorączka trwa nie tylko w sklepach stacjonarnych. Sklepy internetowe również organizują z tego okazji promocje, aby zwabić do siebie klientów podatnych na obniżki cenowe. Black Friday to kluczowy dzień w całym roku, bowiem wówczas wartość dokonanych transakcji jest kilkukrotnie wyższa niż w pozostałe dni. Warto skorzystać z ofert sklepów internetowych, które przedłużają promocje na weekend, a w niektórych przypadkach nawet na cały tydzień i oferują darmową dostawę. W ojczyźnie Black Friday, czyli w USA rola Internetu w sprzedaży z każdym rokiem rośnie. Trend ten z każdym rokiem nasila się także w Polsce. W ubiegłym roku podczas Black Friday zakupy w sieci zrobił co trzeci internauta w Polsce. Klienci częściej zamiast udawać się do sklepów stacjonarnych, wybierają wygodne zakupy online w domowym zaciszu.

Tanie kupowanie nie tylko w piątek

Black Friday to jednak nie jedyna okazja, by skorzystać z przecen. Łowcy okazji mogą upolować wymarzone produkty w korzystnych cenach w sklepach internetowych również w  Cyber Monday, czyli poniedziałek następujący po weekendzie, w którym odbywał się Black Friday. Cyber Monday, w przeciwieństwie do Black Friday organizowany jest wyłącznie w sklepach internetowych. To właśnie na te wyprzedaże konsumenci czekają z największą niecierpliwością. Podczas internetowych wyprzedaży po Czarnym Piątku najchętniej kupują takie produkty jak odzież, kosmetyki, sprzęty elektroniczne, a także RTV i AGD.

Jak sklepy powinny się przygotować?

Zorganizowanie wyprzedaży w sklepie internetowym powinno być poprzedzone dokładnymi przygotowaniami. Trzeba liczyć się z tym, że w okresie od Black Friday do Cyber Monday ruch w sklepie będzie kilkukrotnie większy niż zazwyczaj i nie można dopuścić do sytuacji, że coś w tym okresie nie będzie działać tak jak powinno. System powinien być przygotowany na zwiększony ruch w sklepie podczas trwania promocji. W tym czasie awarie i przerwy techniczne uniemożliwiające klientom przeglądanie oferty sklepu czy oferowanie produktów, które zostały już wyprzedane to sytuacje niedopuszczalne.  Takie wpadki mogą bowiem negatywnie odbić się na opinii klientów o sklepie, co może w konsekwencji grozić spadkiem jego obrotów.

Podczas listopadowych wyprzedaży sklepy internetowe liczą na spektakularne wyniki sprzedaży, jednak ich sukces w dużej mierze zależy od tego, czy poradzą sobie ze wzmożonym ruchem i czy wytrzymają masową liczbę składanych zamówień. Brak odpowiedniego przygotowania może skutkować nie tylko stratami finansowymi, ale także negatywnie odbić się na wizerunku sklepu.