20.01.2020 / E-commerce

Funkcjonalności e-commerce z wyższej półki czyli jak konkurować na rynku mebli

Problem porzuconych koszyków jest najczęściej spotykany w branży e-commerce. Liczne oferty online rozpraszają uwagę użytkowników, szczególnie gdy potencjalny klient nie jest zdecydowany na temat tego, jakiego produktu szuka. Dlatego sklepy internetowe opracowują różne funkcjonalności, które pomagają zatrzymać użytkownika na stronie, znaleźć odpowiedni produkt oraz szybko dokonać zakupu.

Według statystyk około 70% użytkowników rezygnuje z dokonania zakupu. Dla sklepu internetowego opuszczony koszyk to strata nie tylko sprzedaży, ale także długoterminowych relacji z klientem. W celu zatrzymania uwagi potencjalnych konsumentów sklep internetowy powinien zapewnić jak najłatwiejsze znalezienie odpowiedzniego produktu. Opracowując nowy design dla sklepu internetowego KupMeble.pl wprowadziliśmy kilka nowych funkcjonalności. Jedną z nich jest przebudowany mechanizm wyszukiwarki. Po wpisaniu kilku pierwszych liter wyszukiwanego hasła, system naprowadza użytkownika na szybki wybór konkretnej kategorii, a także wybiera z bazy najczęściej kupowane produkty i przedstawia je potencjalnemu klientowi. Z racji tego użytkownik bezpośrednio z poziomu wyszukiwarki ma możliwość otrzymania podstawowych informacji (np. cena i wygląd) oraz przejścia do karty produktu.

Znalezienie odpowiedniego produktu ułatwia także zbiór aranżacji mebli. Udostępnienie wizualizacji na stronie głównej sklepu internetowego pomaga użytkownikom wyobrazić sobie, jak wyglądają elementy wyposażenia w połączeniu ze sobą. Przy takich rozwiązaniach potencjalny klient może zdecydować się na zakup większej liczby produktów, aby odtworzyć aranżację samodzielnie. Znaczniki umiejscowione bezpośrednio na grafice są bardziej intuicyjne dla użytkowników, niż przedstawienie artykułów w formie tekstowej obok wizualizacji. Oprócz tego klikając w wybrany mebel konsument ma możliwość dodania go do ulubionych, dzięki czemu będzi mógł kontynuować poszukiwanie innych elementów, a produkt zostanie zapisany na jego koncie.

Meble są artykułami, które często posiadają więcej niż jedną zmienną, między innymi kolor, rozmiar, typ drewna czy metalu. W nowym sklepie internetowym KupMeble.pl zaprojektowaliśmy złożony konfigurator produktu, który pozwala w jednym oknie typu pop-up wybrać jednocześnie wszystkie parametry, przez co użytkownikom jest łatwiej dobrać odpowiednie atrybuty. Konfigurator pozwala klientom płynniej przejść proces zakupowy, z racji czego zwiększa się prawdopodobieństwo finalizacji zamówienia. Oprócz tego wybranie parametrów w innej formie niż rozwijające się menu tworzy odczucie personalizacji produktu.

Pozyskanie nowego klienta jest dla firm znacznie droższe niż utrzymanie obecnego, dlatego większość sklepów internetowych stosuje różnego rodzaju programy lojalnościowe dla zachęcenia konsumentów do ponownego zakupu. Podobnie jak inne serwisy, KupMeble.pl również posiada funkcjonalność, która pozwala użytkownikom gromadzić punkty i wymieniać je na zniżki podczas złożenia kolejnego zamówienia. Informowanie klientów o otrzymanych punktach w programie lojalnościowym odbywa się automatycznie za pośrednictwem systemu zarządzania sklepem. Punkty nie są naliczane jedynie za zakupy. Użytkownicy są także gratyfikowani za wystawienie opinii, przesłanie zdjęcia produktu we własnej aranżacji oraz zapisanie się do newslettera.

Rozwiązania zastosowane przy realizacji sklepu internetowego KupMeble.pl nie są typowe tylko dla branży meblarskiej. Podobne funkcjonalności mogą być zaimplementowane w każdym e-sklepie, gdyż są odpowiednio dostosowane zarówno do branży firmy, jak i oczekiwań jej potencjalnych klientów.