19.06.2018 / E-commerce

Jak wybrać platformę e-commerce?

Każdy, kto dopiero rozpoczyna swoją przygodę z e-commerce i planuje uruchomienie sklepu internetowego staje przed dylematem, jaką platformę dla e-sklepu wybrać, aby była ona doskonale dopasowana do potrzeb danego biznesu. Na rynku jest wiele rozwiązań, które można w większym bądź mniejszym stopniu dostosować do zróżnicowanych oczekiwań i wymagań.

Przedsiębiorca, który zakłada sklep internetowy zazwyczaj nie zdaje sobie sprawy, że skuteczna sprzedaż w Internecie wymaga nie tylko szeroko zakrojonych działań marketingowych, ale przede wszystkim odpowiednio dobranego oprogramowania, które umożliwi łatwe dodawanie produktów, atrakcyjną ich prezentację oraz sprawną realizację zamówień. Wybór najlepszego z punktu widzenia danego biznesu oprogramowania zależny jest od rozmaitych aspektów. Podjęcie decyzji powinno być poprzedzone szczegółową analizą wszelkich dostępnych wariantów, która pozwoli wybrać najbardziej optymalne rozwiązanie.

Rodzaje dostępnych rozwiązań

Decyzja dotycząca wyboru oprogramowania ma kluczowe znaczenie, ponieważ wpływa nie tylko na czas oraz koszty wdrożenia sklepu, ale także na możliwości jego rozwoju w dłuższej perspektywie. Na rynku dostępne jest pełne spektrum platform do sprzedaży internetowej.

Typy platform e-commerce:

  • SaaS

Najprostsze i najpopularniejsze rozwiązanie dla sklepów internetowych to platformy typu SaaS (Software as a Service). Istotą tego modelu jest wynajem oprogramowania od dostawcy. W ramach comiesięcznego abonamentu, wszelkie obowiązki związane m.in. z utrzymaniem serwisu, wsparciem technicznym czy aktualizacjami przerzucone są na dostawcę. Rozwiązanie to nie wymaga przechodzenia pełnego procesu wdrożenia platformy ani inwestowania dużych kwot na samym początku działalności sklepu. Dlatego ten model polecany jest przede wszystkim małym i początkującym e-biznesom. Dzięki pakietom gotowych szablonów graficznych, można w łatwy sposób dostosować sklep do określonych potrzeb. Jednak sklep działający na takiej platformie jest dosyć standardowy i nie wyróżnia się zbytnio na tle innych. Poważną wadą tego modelu jest ograniczenie rozwoju sklepu ponieważ indywidualne zmiany są na ogół niemożliwe do wprowadzenia. Ograniczone możliwości w zakresie tworzenia indywidualnych rozwiązań dopasowanych do rosnących potrzeb sklepu oraz pełne uzależnienie się od dostawcy platformy to czynniki, które zniechęcają przedsiębiorców o dużych ambicjach rozwojowych.

  • Licencyjne (komercyjne)

W przypadku wyboru tego rodzaju oprogramowania ponosimy jednorazową opłatę licencyjną. Instalacja, wdrożenie oraz hosting leży po stronie klienta.  Dostawca platformy na ogół zapewnia bezpłatne wsparcie techniczne przez kilka pierwszych miesięcy. Dodatkowo odpowiedzialny jest za aktualizacje oprogramowania. Zaletą tego rodzaju rozwiązań są rozbudowane fora dyskusyjne, za pośrednictwem których można zgłasza napotkane problemy i omawiać sposoby ich rozwiązania z twórcami oprogramowania bądź z innymi użytkownikami. Co prawda platformy licencyjne oferują moduły rozbudowujące możliwości sklepu, jednak w większości przypadków są one płatne i niestety dosyć ograniczone, co utrudnia rozwój sklepu.

  • Open source

Platformy typu Open Source oferują otwartą licencję. Oprogramowanie jest współtworzone przez samych jego użytkowników, w związku z tym sklepy wykorzystujące platformy Open Source mają bardzo rozbudowane funkcjonalności, które mogą być uzupełniane o liczne moduły. Otwartość oprogramowania daje możliwość łatwego tworzenia indywidualnych rozwiązań. Platformy typu Open Source wymagają stałego wsparcia technicznego i wdrożenia z pomocą specjalisty. Mimo to, takie rozwiązanie uznawane jest za szybkie i niedrogie, a możliwości rozwoju sklepu są w tym przypadku właściwie nieograniczone. To powoduje, że rośnie liczba sklepów, które wybierają platformę typu Open Source. Decydując się na takie rozwiązanie należy jednak posiadać odpowiednią wiedzę, która pozwoli w pełni wykorzystać potencjał tego oprogramowania.

  • Dedykowane

Platforma dedykowana jest rozwiązaniem „szytym na miarę”, które tworzone jest  tworzone pod indywidualne potrzeby danego sklepu. Sklep działający na platformie dedykowanej spełnia wszystkie założenia, zarówno pod względem technicznym jak i wizualnym, jednak stworzenie takiego oprogramowania jest procesem czasochłonnym i droższym w porównaniu z pozostałymi możliwościami. Stworzenie platformy dedykowanej warto powierzyć profesjonalnej firmie, która wdroży oprogramowanie i będzie na bieżąco obsługiwać sklep w kwestiach technicznych. Takie rozwiązania wybierają przede wszystkim  firmy, które są nastawione na szybki rozwój oraz dysponują odpowiednimi środkami na inwestycje w indywidualne oprogramowanie dla sklepu.

Czynniki wpływające na wybór platformy e-commerce

Decyzja o wyborze platformy sklepu internetowego, powinna być poprzedzona nie tylko analizą naszych potrzeb i etapu, na jakim obecnie jest nasz e-biznes, ale również powinna brać pod uwagę takie czynniki jak:

  1. Cena. Celem zakładania i prowadzenia sklepu internetowego jest zarabianie, w związku z tym nie powinien on generować kosztów przewyższających przychody. Sklepy, które dopiero wchodzą na rynek e-commerce powinny brać ten czynnik pod uwagę w pierwszej kolejności i dokładnie zastanowić się, czy inwestowanie dużych kwot w zaawansowane oprogramowanie na starcie, kiedy nie ma żadnej gwarancji zarobku jest zasadne.
  2. Funkcje. Platformy do zarządzania sklepami internetowymi oferują szeroki wachlarz zróżnicowanych funkcji, które usprawniają działanie sklepu. Wybierając platformę do sklepu internetowego należy jednak gruntownie przeanalizować, jakie funkcje będą nam rzeczywiście potrzebne, a które będą tylko zbędnym kosztem, a tak naprawdę nie będą wykorzystywane w sklepie.
  3. Wygodna obsługa.  Kolejnym istotnym czynnikiem jest wygodna obsługa i intuicyjność oprogramowania, co pozwala na proste i szybkie zarządzanie sklepem internetowym. Jeśli wybrana platforma spełnia te warunki, przedsiębiorca zaoszczędzony czas może poświęcić na inne działania mające na celu wypromowanie sklepu bądź poszerzenie jego oferty.
  4. Integracje z zewnętrznymi systemami. Ich celem jest usprawnienie prac związanych z prowadzeniem sklepu internetowego oraz efektywnym zarządzaniem nim. Elementy takie jak m.in. automatyzacja procesu wystawiania faktur czy pełna współpraca systemu z oprogramowaniem magazynowym online w znaczącym stopniu wpływają na usprawnienie prowadzenia e-sklepu.

Wybór odpowiedniej platformy do prowadzenia sklepu internetowego nie jest prosty, jednak bez wątpienia jest to fundamentalny krok, który ma ogromny wpływ na działanie sklepu w każdym aspekcie. Przedsiębiorca, dla którego rozwój sklepu internetowego stanowi priorytet, powinien poświęcić dużo czasu na szczegółową analizę wszystkich możliwości. Pozwoli to wybrać takie rozwiązanie, które będzie najlepiej odpowiadać obecnym ale też przyszłym potrzebom sklepu.