14.05.2019 / E-commerce

Znaczenie opinii o produktach w e-commerce

W stale rozwijającym się świecie, firmy e-commerce nieustannie poszukują nowych sposobów dotarcia do większej liczby klientów i zwiększenia sprzedaży. Recenzje produktów nie są nowym zjawiskiem w handlu online i offline, lecz wciąż mają duży wpływ na decyzje podejmowane przez klientów.

Opinie o produktach są niewątpliwie jedną z najważniejszych elementów mający wpływ na decyzje zakupowe. Dla klientów recenzje są tak samo wiarygodne, jak rekomendacje członków rodziny lub znajomych. Dają one konsumentom ważne informacje, których nie zawiera opis produktu. Dzięki temu klienci postrzegają oceny nieznajomych jako cenniejsze niż dane udostępnione przez producenta lub sprzedawcę.

Złe recenzje nie są takie złe

95% klientów sprawdza opinie online, zanim zdecyduje się na zakup produktu. Wiele osób spędza mnóstwo czasu przeglądając recenzje, ponieważ dają one „prawdziwy” obraz produktu zamiast suchych informacji i wystylizowanych zdjęć sprzedawcy. W tym przypadku pozytywne i negatywne oceny są równie korzystne dla firmy. Jednogwiazdkowe recenzje pozwalają klientom zobaczyć wszystkie wady produktu, aby mogli zdecydować, czy będą one miały wpływ na jego wykorzystanie. Zróżnicowane opinie także budują zaufanie między klientem a firmą, ponieważ 68% osób nie wierzy, że opinie są prawdziwe, jeśli nie ma między nimi przynajmniej jednej krytycznej.

Negatywne recenzje mają jeszcze jedną zaletę dla firm. Stwarzają one możliwość do uzyskania opinii na temat wad produktu oraz pozwalają na jego ulepszenie. Niezadowoleni klienci to także doskonała okazja, aby skontaktować się z nimi i pokazać im, a także innym, że firma dba o swoich klientów.

Polepsz SEO dzięki recenzjom

Oprócz wpływu na decyzje konsumentów, recenzje odgrywają ważną rolę w optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Opinie nie tylko dodają więcej treści do sklepu internetowego, ale zawierają również długie słowa kluczowe, które inni użytkownicy często wpisują do wyszukiwarki. Ponadto sekcja recenzji jest czymś, co użytkownicy stale aktualizują i udostępniają nowe treści, które wskazują wyszukiwarce, że produkt jest nadal popularny i powinien być zaproponowany innym. Dlatego im więcej recenzji klienci dodają do produktów, tym wyższa będzie ich pozycja w wynikach wyszukiwania.

Poproś klientów o ich opinię

Podczas zakupów online i offline ludzie polegają na opiniach innych, ale zazwyczaj sami zapominają o ich zamieszczeniu po otrzymaniu i użyciu produktu. Aczkolwiek 70% klientów wystawi ocenę, jeśli  zostaną o to poproszeni. Zazwyczaj firmy zachęcają swoich klientów rabatami i kuponami do napisania recenzji produktu, który ma mniej opinii lub niższą ocenę. Zaproszenie do zamieszczenia recenzji powinno być przyjazne, w przeciwnym razie klienci poczują się zmuszeni i zareagują negatywnie.

Jednocześnie proces zamieszczania recenzji musi być jak najprostszy. Osoby, które nie chciały oceniać produktu w pierwszej kolejności, nie będą kontynuować, jeśli będą musiały przejść przez długi proces, aby jedynie wystawić ocenę.

Opinie są ważnym narzędziem, które firmy mogą wykorzystać na swoją korzyść. Przy odpowiednim wykorzystaniu, zarówno negatywne, jak i pozytywne opinie mogą przyczynić się do zwiększenia wiarygodności firmy i zwiększenia sprzedaży. Statystyki mówią, że opinie, bez względu na liczbę gwiazdek, w dużym stopniu wpływają na decyzje zakupowe klientów i relacje z markami, więc każda firma powinna wiedzieć, jak skorzystać z ich zalet.