21.06.2018 / Marketing internetowy

6 najczęściej popełnianych błędów w content marketingu

Celem content marketingu jest zdobycie zaufania odbiorców oraz budowanie wizerunku eksperta w swojej branży. Jednak w prowadzeniu działań z zakresu content marketingu zdarzają się błędy, przez które nie spełnia on swoich podstawowych funkcji. Jakie to błędy i jak postępować, by ich uniknąć?

Aby content marketing przyniósł oczekiwane efekty należy odpowiednio przygotować się do prowadzonych działań. Ważne, by zrobić to umiejętnie, wystrzegając się błędów. Przeanalizujmy te najczęściej popełniane, by raz na zawsze wyeliminować je ze swoich działań:

1. Brak jasno określonego celu i strategii

Aż 1/3 firm w Polsce, które w swoich działaniach wykorzystują content marketing nie ma opracowanej strategii content marketingowej. Tylko 35% firm posiada ją w formie udokumentowanej. Wszelkie działania w zakresie content marketingu powinny rozpocząć się od określenia celu i opracowania strategii. Pominięcie tego etapu to kardynalny błąd, który z góry skazuje podejmowane działania na niepowodzenie. Rzetelne przygotowanie i spisanie szczegółowej strategii z uwzględnieniem planu działań to pierwszy krok na drodze do osiągnięcia obranego celu.

2. Skupienie się na jednym rodzaju treści

Wciąż jeszcze content marketing mylnie utożsamiany jest copywritingiem. Jednak działania content marketingowe nie ograniczają się jedynie do pisania artykułów. Przygotowując treści warto mieć na uwadze, że większość  odbiorców łatwiej zapamiętuje przekaz wizualny niż tekstowy, dlatego warto do swojego planu włączyć przygotowanie treści w formach, które będą dla nich atrakcyjniejsze, a zawarte w nich informacje łatwiejsze do zapamiętania. W zależności od tematu i grupy docelowej, warto rozważyć przygotowanie takich form jak video, e-book czy infografika, która jest chętnie udostępniana przez użytkowników w mediach społecznościowych. O tym, jak tworzyć atrakcyjne infografiki pisaliśmy w artykule Infografika – przepis na angażującą treść.

3. Mało atrakcyjny przekaz

Na stworzenie dobrego i ciekawego dla odbiorcy przekazu składa się wiele czynników, dlatego warto je gruntownie przeanalizować. Wielu początkujących content marketerów nie bierze pod uwagę faktu, jak ważne jest dostosowanie języka komunikatów do grupy docelowej. Zbyt formalny przekaz buduje dystans, a przecież chodzi nam o zdobycie zaufania odbiorców i budowanie z nimi interakcji opartej na swobodnych, naturalnie brzmiących komunikatach. Kolejną istotną sprawą jest właśnie treść przekazu. Tworząc go należy pamiętać, że content marketing powinien nieść  dla odbiorcy określoną wartość, być dla niego użyteczny, a nie kipieć stricte sprzedażowymi hasłami. Zamiast prowadzić  nachalne działania sprzedażowe i upychać na każdym kroku komunikaty typu „Kup!”, warto postawić się w sytuacji odbiorcy, przestawić jakiś problem z jego codziennego życia, którego rozwiązaniem będzie oferowany produkt czy usługa.

4. Brak rozpowszechniania treści

Nawet jeśli wiemy już jak przygotować wartościowy i atrakcyjny dla użytkownika content, nie oznacza to, że można już osiąść na laurach. Kolejnym niezbędnym do osiągnięcia zamierzonego efektu krokiem powinno być promowanie i udostępnianie przygotowanej treści w wartościowych miejscach, w których nasza grupa docelowa jest nie tylko obecna, ale przede wszystkim aktywna. Szczególnie warto skupić się na kanałach mediów społecznościowych, gdzie użytkownicy chętnie „lajkują” i udostępniają ciekawy dla nich materiał, a to wpływa na wzrost jego zasięgu.

5. Brak optymalizacji SEO

Optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek jest niezbędna, aby potencjalny odbiorca naszego komunikatu był w stanie na niego natrafić w Internecie. W tym celu należy dobrać odpowiednie słowa kluczowe, które powinny znaleźć się w tytule i śródtytułach. Nie należy jednak przesadzać z ilością fraz kluczowych. Tekst nadmiernie naszpikowany słowami kluczowymi wygląda nienaturalnie i traci w oczach czytelnika.

6. Brak monitorowania wyników

Wnikliwa analiza przeprowadzonych działań umożliwia dostrzeżenie pewnych zależności, wprowadzenie zmian, które zwiększą efekty, a także pozwala sprawdzić, jakie treści cieszą się największym zainteresowaniem, a z których można zrezygnować. Nie zniechęcaj się, jeśli po miesiącu nie zauważysz efektów swoich działań. Content marketing pozwala budować świadomość marki, której efektem jest wzrost sprzedaży, ale trzeba pamiętać, że są to długofalowe działania, które wymagają czasu, aby móc zaobserwować pożądane efekty.