21.06.2018 / Marketing internetowy

6 najczęściej popełnianych błędów w mediach społecznościowych

Nie ma wątpliwości co do tego, że media społecznościowe dają ogrom możliwości firmom, niezależnie od ich wielkości. Social media umożliwiają swobodną i przede wszystkim obustronną komunikację pomiędzy marką, a jej fanami. Jednak w działaniach przedsiębiorstw w obszarze mediów społecznościowych często pojawiają się błędy, które mogą negatywnie wpłynąć na ich wizerunek.

Kanały social media wykorzystywane są zarówno przez małe firmy, jak i międzynarodowe korporacje. Te drugie są w stanie skutecznie wykorzystać potencjał i moc social mediów, ponieważ dysponują nie tylko odpowiednimi na te cele budżetami, ale także potężnymi sztabami ludzi odpowiedzialnych za budowanie wizerunku i komunikację w social mediach. Natomiast małe firmy, które w biznesie dopiero stawiają swoje pierwsze kroki, prowadzenia profili w social mediach uczą się metodą prób i błędów, przez co często borykają się z problemami, które uniemożliwiają dotarcie do szerokiego grona odbiorców i zaangażowanie ich w publikowane treści. Media społecznościowe stanowią doskonałe narzędzie do nawiązywania interakcji z obecnymi i potencjalnymi klientami danej firmy, jednak nieprawidłowo prowadzone działania mogą przynieść więcej szkód niż pożytku i negatywnie odbić się na wizerunku firmy bądź marki. W konsekwencji może ona zanotować spadek zainteresowania swoimi produktami, co może się przełożyć na mniejszą sprzedaż i przychody. Klienci praktycznie każdej firmy są skupieni w mediach społeczonościowych, warto zatem zadbać nie tylko o samą jej obecność w social mediach, ale również o systematyczne i profesjonalne prowadzenie komunikacji.

Jakie błędy popełniane są najczęściej podczas prowadzenia działań w mediach społecznościowych?

1. Brak określonych celów i długoterminowej strategii

To jeden z głównych błędów popełnianych przez właścicieli małych firm. Nie zdają oni sobie bowiem sprawy z tego, że sukces konkurentów w mediach społecznościowych to wynik ciężkiej, ale także szczegółowo zaplanowanej pracy. Widząc dobrze prosperujące profile w mediach społecznościowych myślą, że ich prowadzenie jest łatwe i nie wymaga większego wysiłku. Aby jednak przygotować interesujący i atrakcyjny dla grupy docelowej content, trzeba poświęcić sporo czasu, w pierwszej kolejności na dokładne zaplanowanie tego do kogo będą skierowane nasze komunikaty, jak będziemy je formułować, a także z jaką częstotliwością będą pojawiały się na profilu. Zatem włączając media społecznościowe do zakresu prowadzonych działań marketingowych, należy myśleć w długiej perspektywie. W pierwszej kolejności konieczne jest zdefiniowanie grupy docelowej. Ponadto należy wytyczyć sobie mierzalne cele możliwe do osiągnięcia (np. zwiększenie sprzedaży lub ruchu na stronie) i zadbać o spójność oraz regularność prowadzonych działań.

2. Prowadzenie działań na wielu kanałach jednocześnie

Platform social media jest sporo, a każda z nich może przynieść pewne korzyści firmie. Jednak warto kierować się zasadą mówiącą, że „co za dużo to niezdrowo” i zamiast ilości nastawić się na jakość. Zamiast publikować te same  treści na Facebooku, Twitterze, Instagramie, Pintereście, YouTube czy Snapchacie, warto dokonać selekcji i wybrać około 3 kanałów, na których będziemy prowadzić działania pamiętając, o tym, aby dostosowywać publikowane treści do specyfiki danego medium.

3. Brak komunikacji z użytkownikami

Zaletą mediów społecznościowych jest możliwość nawiązywania bezpośredniej komunikacji użytkowników z firmą. Nie wymaga to od nich wykonywania telefonów, pisania maili bądź żmudnego wypełniania formularzy kontaktowych, bo w każdej chwili mogą w wygodny sposób w komentarzu lub wiadomości prywatnej napisać to, co mają do zakomunikowania firmie. W związku z tym, traktowanie mediów społecznościowych jako kanału jednostronnej komunikacji kompletnie nie idzie w parze z sensem ich istnienia i wykorzystywania ich do działań marketingowych. Należy szanować swoich odbiorców i odpowiadać na zadawane przez nich pytania oraz brać aktywny udział w dyskusjach użytkowników, które wywiązują się pod postami. Należy także mieć na uwadze aby dostosować godziny publikacji postów do pory, o której nasi fani są aktywni w mediach społecznościowych. 

4. Sporadyczne lub nadmierne publikowanie

Nie ma jednej określonej liczby postów jakie należy opublikować w ciągu tygodnia lub miesiąca, ale warto na początku ustalić optymalną częstotliwość publikacji, stworzyć harmonogram i regularnie dostarczać użytkownikom treści. Unikajmy popadania w skrajności. Publikowanie raz na miesiąc nie przyniesie firmie korzyści, ale spamowanie postami niskiej wartości kilka razy dziennie może zdenerwować użytkowników i spowodować, że cofną polubienie fanpage’a.

5. Oszczędność

Bagatelizowanie potencjału postów sponsorowanych jest praktyką często spotykaną w małych firmach, które nie chcą przeznaczać nawet niewielkich kwot na płatne promowanie postów. Jest to duży błąd, ponieważ  w ten sposób pozbawiają się łatwego zwiększenia zasięgu i dotarcia do właściwej grupy docelowej dzięki odpowiedniemu targetowaniu przekazu.

6. Brak monitorowania efektów działań

Prowadzenie działań w  mediach społecznościowych wykracza daleko poza samo publikowanie i prowadzenie komunikacji z użytkownikami. Aby działania przyniosły pożądane efekty, nie warto poprzestawać na publikacjach  – należy także monitorować ich efekty. Bardzo pomocne są narzędzia analityczne dostępne bezpośrednio w poszczególnych kanałach social media – np. na Facebooku. Pozwalają monitorować wiele parametrów, a umiejętna analiza pozwala na zmodyfikowanie swoich dotychczasowych działań w celu zwiększenia wydajności prowadzonego fanpage’a.