05.07.2019 / Marketing internetowy

Automatyzacja marketingu – czy warto?

Każdego dnia marketingowcy wykonują mnóstwo zadań. Tworzą treści i strategię, monitorują statystyki i ustalają sposób komunikacji z klientami. Niektóre z tych zadań można łatwo zautomatyzować, aby zwiększyć wydajność pracy specjalistów.

Automatyzacja marketingu to proces wykorzystywania oprogramowania do zmechanizowania małych i powtarzalnych zadań, które mogą być wykonywane bez nadzoru. Obejmuje on wysyłanie spersonalizowanych wiadomości e-mail, poszukiwanie potencjalnych klientów i zbieranie informacji o użytkownikach. Automatyzując niektóre procesy, marketingowcy mogą dotrzeć do odbiorcy za pomocą bardziej spersonalizowanych komunikatów, które zwiększą konwersję oraz poprawią ogólne doświadczenie użytkownika.

Jak działa automatyzacja marketingu?

W zasadzie, automatyzacja marketingu pozwala na wysyłanie treści do użytkowników na podstawie ich zachowania i zebranych danych. Dzieje się to dzięki oprogramowaniu, które monitoruje działania użytkowników w witrynie i zapisuje informacje określone przez dział marketingu. W ten sposób kumulują się różnego rodzaju informacje o użytkownikach – od urządzenia, za pośrednictwem którego była odwiedzana strona, do fizycznej lokalizacji. Takie dane pomagają zrozumieć potencjalnych klientów i to, czego szukają w ofercie firmy.

Oprogramowanie do automatyzacji marketingu pozwala także na tworzenie formularzy na stronie internetowej w celu formułowania grup użytkowników do różnych celów. Na podstawie informacji przekazanych w formularzach użytkownicy zostają podzieleni na różne listy, a marketingowcy mogą określić, jak i gdzie skontaktować się z potencjalnymi klientami. Automatyzacja marketingu pomaga także wyznaczyć, którzy użytkownicy są bardziej zainteresowani ofertą firmy, a którzy potrzebują dowiedzieć się nieco więcej o jej propozycji.

Poza tym, ze względu na ilość danych gromadzonych przez oprogramowanie, dział marketingu ma dostęp do przydatnych analiz, które pokazują zachowanie użytkowników na stronie internetowej lub w sklepie. Pomaga to segmentować użytkowników zgodnie z określonymi cechami lub zachowaniami oraz umożliwia wysyłanie automatycznych wiadomości e-mail w oparciu o tę segmentację. Na przykład, użytkownicy, którzy przeglądali stronę ofertę oraz cennik, otrzymają inną wiadomość niż osoby, które tylko przewinęły stronę produktu i opuścili witrynę czy sklep.

Korzyści automatyzacji marketingu

Automatyzacja marketingu staje się coraz bardziej popularna wśród firm. 75% marketingowców twierdzi, że korzysta z co najmniej jednego rodzaju narzędzi do automatyzacji marketingu, więc można z pewnością stwierdzić, że większość branży wdraża to rozwiązanie, aby zapewnić swoim klientom bardziej spersonalizowane doświadczenia. Poza tym automatyzacja zadań oszczędza pracownikom czas, który mogą poświęcić na inne obowiązki. Jest to jedna z najważniejszych korzyści, którą wskazują marketingowcy. Oprogramowanie publikuje zaplanowane posty, komunikuje się z użytkownikami w określony sposób i wysyła newsletter bez większej interwencji ze strony marketingowca. Oczywiście wymaga to od pracownika wcześniejszego napisania postów, stworzenia newsletteru i ustawienia kalendarza publikacji. Jednak pomaga to zmniejszyć liczbę powtarzalnych zadań, które mogą być zautomatyzowane. Zwiększa także wydajność działu marketingu i pomaga skupić się na budowaniu strategii i bardziej kreatywnej pracy.

Automatyzacja marketingu nie jest nową koncepcją, ale wraz z postępem technologicznym staje się coraz szerzej stosowaną. Ma wiele zalet i daje marketingowcom kreatywną swobodę w pracy. Chociaż znalezienie odpowiedniego narzędzia, które zaspokoi wszystkie potrzeby firmy, nie jest procesem krótkotrwałym, po wdrożeniu zwiększa efektywność działań działu marketingu.