23.07.2019 / Marketing internetowy

Czy blogi nadal mają znaczenie?

Prowadzenie bloga jest istotną częścią marketingu treści każdej firmy. Nawet jeśli nie masz jasno określonej strategii marketingowej, blog wydaje się nieodłącznym elementem każdej strony internetowej. Jednak popularność innych form treści (które także jest łatwiej tworzyć) sprawia, że pojawia się pytanie: „Czy warto jest nadal prowadzić bloga?”

Sam fakt tego, że teraz czytasz tego postu, jest argumentem na rzecz ważności bloga. Chociaż treści wizualne są bardziej atrakcyjne dla użytkowników, wiele osób nadal zwraca się do blogów, gdy szuka rozwiązań swoich problemów. Średnio ludzie zwracają się do Google 3-4 razy dziennie i odwiedzają strony, aby znaleźć przydatne i interesujące informacje. Tak więc posiadanie aktywnego bloga jest jednym z głównych sposobów przyciągania użytkowników, dostarczania im informacji, których szukają oraz jednoczenie promowania swojej działalności.

1. Blog pozytywnie wpływa na SEO

Każdy wpis na blogu jest kolejną stroną do indeksowania przez wyszukiwarkę, a im więcej stron indeksowanych ma strona, tym wyższy jest jej ranking w wynikach wyszukiwania. Chociaż tworzenie postów wymaga czasu, mają one ogromny wpływ na SEO, zwłaszcza jeśli są publikowane często i systematycznie. Jeśli tworzysz atrakcyjne treści, użytkownicy odwiedzając Twoją witrynę, pokazują wyszukiwarce, że Twoja treść jest dla nich atrakcyjna i więcej osób powinno ją zobaczyć.

2. Blog jest własnym medium

Kiedy zamierzasz publikować w mediach społecznościowych, to one decydują o tym, co możesz publikować, a czego nie oraz w jakiej formie. Więc zasadniczo nie masz zbyt dużej kontroli nad treścią po jej opublikowaniu. Oczywiście możesz później edytować tekst postu czy opisu, lecz jeśli firma macierzysta platformy zdecyduje się usunąć Twoją treść lub całkowicie zlikwidować portal, stracisz każdy post i każdego zdobytego przez ciebie subskrybenta. Dlatego ważne jest, aby firmy miały swój własny kanał, na którym mogą publikować wszystko co chcą. Blog jest na to doskonałym miejscem. Możesz tworzyć treści w formacie tekstowym lub multimedialnym i nikt (z wyjątkiem twojego szefa) nie będzie miał nad nimi władzy decyzyjnej.

3. Blog pomaga tworzyć wizerunek eksperta

Blog daje szanse firmie na przekazanie większej wartości użytkownikom. Jeżeli czytelnicy otrzymają angażujące i przydatne informacje, będą postrzegać Twoją firmę jako eksperta w branży. To sprawia, że zaufanie użytkowników rośnie, a razem z tym polepsza się autorytet firmy. Publikując użyteczne informacje, edukujesz również potencjalnych klientów i dajesz im powód, aby powrócili po kolejną dawkę wiedzy. W perspektywie znacznie łatwiej jest współpracować z klientem, który zna się na branży i rozumie jej niuanse. Przekazując wiedzę swoim potencjalnym klientom, upewniasz się, że realizacja projektu będzie przebiegać sprawniej.

4. Blog pozwala poznać swoich klientów

Za wpisami na blogu znajdują się cenne statystyki dotyczące potencjalnych klientów. Możesz zobaczyć, ilu użytkowników odwiedziło poszczególne posty i ile czasu spędzili na każdym z nich. Te statystyki pomagają zrozumieć, które tematy są najbardziej interesujące dla odbiorców i pozwalają testować różne formaty i style. Ponieważ żywotność artykułu na blogu jest bardzo długa (czasem nawet kilka lat w zależności od tematu), długoterminowe statystyki będą przydatne do analizy zmian zachowań czytelników. Z biegiem czasu można również wyraźnie zobaczyć, które tematy zawsze są na czasie, a które zmniejszyły ich popularność.

5. Blog czyni Twoją firmę bardziej rozpoznawalną

Im więcej zamieszczasz cennych treści, tym częściej wyszukiwarka będzie rekomendować je użytkownikom. Nawet jeśli nie odwiedzą Twojej stronę internetową, po jakimś czasie zaczną rozpoznawać nazwę firmy. Widoczność pomaga budować świadomość marki oraz pozwala potencjalnym klientom zapoznać się z ofertą firmy.

Jednak wyszukiwarka nie jest jedynym miejscem, w którym użytkownicy mogą napotkać Twojego bloga. Udostępnianie postów w mediach społecznościowych pozwala użytkownikom, którzy nie szukają aktywnie informacji online, zobaczyć zapowiedź artykułu i przejść na stronę internetową, aby przeczytać całość. Użytkownicy kilka razy dziennie sprawdzają media społecznościowe i uwielbiają śledzić działania firm online, ale tylko wtedy, gdy treści przez nie publikowane są wartościowe. Media społecznościowe są doskonałym medium do promocji treści także dlatego, że nie tylko właściciel może udostępniać posty, ale również  inni użytkownicy.

Spraw, aby Twoje treści były widoczne

W dzisiejszym świecie prowadzenia jedynie bloga nie wystarczy. Jeśli po prostu napiszesz posty, publikujesz je i zapomnisz o nich, nie zobaczysz zwiększenia ruchu na swoim blogu lub stronie internetowej. Aby Twoje artykuły przyciągały użytkowników, musisz poświęcić trochę czasu na ich promocję. Możesz udostępniać artykuły w swoich mediach społecznościowych oraz optymizować bloga. Chociaż te działania są darmowe, wymagają nieco więcej wysiłku, jednak są doskonałą okazją, by być tam, gdzie są odbiorcy. Ze względu na to, że posty w mediach społecznościowych są tworzone przez samych użytkowników, zapowiedzi artykułów będą postrzegane jako kolejne naturalne treści.

Możesz pójść o krok dalej i zainwestować w płatne reklamy. Ponieważ większość postów w mediach społecznościowych ma niewielki zasięg ze względu na ilość treści, które są ciągle publikowane, promowanie postów powoduje, że więcej użytkowników zobaczy Twoje posty. Dzięki reklamom będziesz także w stanie dotrzeć do użytkowników na platformach i stronach internetowych, gdzie Twoja firma nie ma profilu i nie może mieć własnych subskrybentów. Promując swoje treści, nie tylko zachęcasz więcej osób do czytania artykułów, ale także sprawiasz, że nazwa firmy jest częściej spotykana przez użytkowników.

W dzisiejszych czasach prowadzenie bloga wciąż ma znaczenie, jeśli robisz to dobrze i poświęcasz wystarczająco dużo czasu na promocję swoich treści. Skup się na innych aspektach bloga, oprócz pisania tekstów. Oczywiście, dobrze przygotowany artykuł jest podstawą i powodem, dla którego czytelnicy odwiedzają Twój blog. Jednak jeżeli jedynym miejscem, gdzie użytkownicy mogą znaleźć Twoje treści, to strona internetowa oraz organiczne wyniki wyszukiwania, blog nie będzie w stanie wygenerować wystarczająco ruchu, aby mieć wpływ na zwiększenie sprzedaży.