20.06.2018 / Marketing internetowy

Jaką rolę w marketingu pełnią influencerzy?

Kupno danego produktu często poprzedzone jest poszukiwaniem opinii na jego temat. Współcześni konsumenci dosyć ostrożnie podchodzą do przekazu płynącego z tradycyjnych formom reklamy. Ich zaufanie wzbudzają rekomendacje osób uznawanych w pewnych kręgach za autorytety, których obszarem działania są media społecznościowe.

Klienci są coraz bardziej wymagający i ostrożni jeśli chodzi o kupno towarów, z których do tej pory nie mieli okazji korzystać. Zamiast kupować w ciemno, poszukują rzetelnych informacji na temat interesujących ich produktów. Opisy producentów i reklamy telewizyjne, w których wynajęci aktorzy wychwalają zalety kremów do twarzy, suplementów diety czy usług bankowych nie są dla konsumenta wystarczająco wiarygodnym źródłem informacji. Woli on poznać bezstronną opinię zwykłego człowieka, takiego jak on, który przetestował dany produkt i w uczciwy sposób podzieli się swoimi odczuciami na jego temat. Taką wiedzę często czerpiemy z mediów społecznościowych, gdzie autorytetami są internetowi twórcy, czyli influencerzy. Doskonale zdają sobie z tego sprawę firmy i stosowane niegdyś tradycyjne formy reklamy coraz częściej zastępują  współpracą z internetowymi opiniotwórcami. Na tym polega influencer marketing, czyli trend wykorzystujący opinie wpływowych osób do kształtowania decyzji zakupowych. W związku z ogromnym rozwojem mediów społecznościowch oraz blogosfery, taka  forma marketingu zyskuje coraz większą popularność.

Kim są i gdzie działają?

Influencer to  osoba, która ma możliwość wpływu na decyzję innych, a także posiada relacje z masowymi odbiorcami, którzy silnie się z nim utożsamiają. Osoba taka wyrażoną przez siebie opinią potrafi skutecznie przekonać skupioną wokół niej społeczność. Za osoby wpływowe można zatem uznać zwykłych ludzi, których pasja i wiedza na dany temat sprawiły, że stały się one liczącą się postacią w pewnych kręgach w Internecie. Influencerzy zdominowali media społecznościowe takie jak Facebook oraz Instagram i to właśnie na tych platformach zastosowanie takiej formy marketingu daje najlepsze efekty. Ze względu na łatwość przyswajania treści wizualnych, prym pod względem zaangażowania użytkowników wiedzie Instagram.

Rola influencerów w kształtowaniu opinii

Współpraca z internetowymi liderami opinii niesie ze sobą szereg korzyści dla firm. Infuencer stanowi pewnego rodzaju łącznik pomiędzy marką a odbiorcami. Jeśli zatem marka ma zidentyfikowaną grupę docelową, może wykorzystać osobę wpływową, której grupa odbiorców pokrywa się z grupą docelową marki. Staranna i dogłębna analiza tej grupy oraz precyzyjne jej dopasowanie to czynniki, które są niezbędne aby przekaz dotarł do odbiorców, był zrozumiały i stanowił dla nich pewną wartość. Influencerzy są w stanie przekazać znacznie więcej praktycznych informacji niż tradycyjny przekaz reklamowy. Przedstawiają swoim obserwatorom nowości, w sposób wyczerpujący i szczery przedstawiają ich funkcjonalność, często robią testy „na żywo”, pokazując jak stosować konkretny produkt. Taki sposób prezentowania produktu wpływa na kształtowanie opinii konsumentów. Influencerzy dostarczając w prosty sposób swoim odbiorcom szczerych, rzetelnych  informacji budują ich zaufanie i pracują nad kształtowaniem opinii, co w końcu stanowi ostateczny cel danej marki.

Cechy, jakie powinien posiadać skuteczny influencer

Aby współpraca z influencerem przyniosła firmie korzyści, należy zwrócić  uwagę nie tylko na ilość obserwatorów, jaką dana osoba zgromadziła na swoich profilach. Warto również upewnić się, czy wybrany przez markę lider opinii jest:

  1. Autentyczny – dobry influencer potrafi przestawić produkt w taki sposób, aby przekaz nabrał wiarygodnego charakteru i nie był klasycznym materiałem sponsorowanym. Im większa autentyczność opiniotwórcy, tym bardziej prawdopodobne jest, że marka z sukcesem będzie docierać do swoich docelowych klientów.
  2. Opiniotwórczy – ma umiejętność budowania zaufania wśród swoich obserwatorów, którzy z zaangażowaniem słuchają tego, co ma do powiedzenia. Jeśli influencer powie, że dana marka jest czymś, co warto sprawdzić i poprze to rzetelnymi argumentami, to jego obserwatorzy z pewnością to zrobią.
  3. Angażujący – dobry influencer potrafi aktywnie angażować swoich odbiorców. Nie ogranicza się tylko do wrzucenia posta lub filmiku, ale poświęca także czas na odpowiadanie na pytania w komentarzach, co stanowi naturalną kontynuację opublikowanego materiału. Tylko pełna komunikacja na linii nadawca – odbiorca jest skuteczna.

Znaczenie infuencerów

Rola infuencerów przybiera na sile, a oni sami przynoszą firmom nie tylko zwiększenie ich rozpoznawalności w danych kręgach, ale przede wszystkim wymierne korzyści. Polska pod tym względem ma na koncie spory sukces. W rankingu najbardziej wpływowych blogerów na świecie, który został przygotowany przez agencję marketingową Tribe Dynamics w oparciu o „ekwiwalent reklamowy” na pierwszym miejscu znalazła się polska blogerka modowa Maffashion. Według Tribe Dynamics firmy na współpracy z nią zarobiły około 64,8 miliona dolarów. W związku z tym można przypuszczać, że współpraca z osobistościami znanymi z mediów społecznych nie jest chwilowym trendem i na stałe zagości w strategiach marketingowych wielu marek. Dzięki nawiązywaniu współpracy z influencerami i wyrażaniu przez nich pozytywnych opinii o firmach i ich produktach można skutecznie kształtować świadomość marki i wpływać na decyzje kupna wśród odbiorców lidera opinii.