22.05.2019 / Marketing internetowy

SEO a wyszukiwanie głosowe

Rok 2018 był czasem rosnącej popularności asystentów głosowych, a zatem i wyszukiwania głosowego. Chociaż potężne korporacje, takie jak Google i Amazon, wprowadziły swoje urządzenia na rynek, jeszcze kilka lat temu, użytkownicy nie od razu przyzwyczaili się do „rozmowy” z asystentem głosowym zamiast wpisywania pytań w pole wyszukiwarki.

Z racji tego, że coraz więcej osób kupuje inteligentne głośniki, komendy i wyszukiwanie głosowe stają się bardziej powszechne. W każdej chwili możesz poprosić Alexę, aby włączyła muzykę lub Google Assistant’a, aby znalazł najlepszy przepis na ciasteczka i nie musisz sięgać po telefon, aby to zrobić. Wygoda wykorzystania wyszukiwania głosowego powoduje, że ma ono wpływ nie tylko na zmianę zachowań użytkowników, ale także na biznes online.

Jak działa wyszukiwanie głosowe?

Wyszukiwanie głosowe stosuje technologię rozpoznawania mowy, która identyfikuje wypowiedziane słowa i przedstawia wyniki wyszukiwania, które najbardziej pasują do zadanego pytania. Wygoda wyszukiwania głosowego polega na tym, że użytkownicy mogą korzystać z urządzeń nawet podczas prowadzenia samochodu lub gotowania, gdy ich ręce są zajęte. Na wzrost popularności wyszukiwania głosowego wpłynęło również udoskonalenie technologii rozpoznawania mowy. Użytkownicy nie muszą już wielokrotnie powtarzać swoich pytań, aby urządzenie je zrozumiało.

Przewiduje się, że do 2020 r. jedna trzecia wszystkich wyszukiwań online będzie odbywała się bez udziału ekranu urządzenia. Jednak użytkownicy wciąż preferują wpisywanie pytań samodzielnie, a niżeli zadawanie ich asystentowi. Wyszukiwanie głosowe jest czwartą najczęściej wybieraną opcją po przeglądarce mobilnej, aplikacji wyszukiwarki i oknie wyszukiwania telefonu. Niemniej jednak, im bardziej technologia głosowego wyszukiwania staje się zaawansowana, tym więcej osób będzie ją używać.

Wpływ na SEO

Gdy użytkownik zadaje pytanie, asystent odpowiada informacjami znalezionymi w jednym ze źródeł, wybierając najbardziej wiarygodną stronę internetową w pierwszych wynikach wyszukiwania. Oznacza to, że zazwyczaj użytkownik „widzi” tylko jeden wynik zamiast długiej listy, co sprawia, że optymalizacja jest teraz jeszcze ważniejsza niż wcześniej.

Aby upewnić się, że Twoja strona internetowa w wynikach wyszukiwania jest wystarczająco wysoko, używaj w treści zwrotów, które zaczynają się od zaimków pytających. Z racji tego, że ludzie odruchowo artykułują swoje prośby w formie zapytania, gdy korzystają z wyszukiwania głosowego, pisanie treści zawierających te pytania i naturalnie brzmiących słów kluczowych długiego ogona pomoże dotrzeć do większej liczby użytkowników.

Inteligentni asystenci wolą również strony internetowe przyjazne dla urządzeń mobilnych, ponieważ ładują się one szybciej i prezentują informacje w sposób odpowiedni dla małych ekranów. Osoby korzystające z wyszukiwania głosowego robią to z wygody, dzięki czemu mogą znaleźć precyzyjną odpowiedź na swoje pytanie w ciągu kilku sekund. Optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych nie tylko zapewni wyższą pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania, ale sprawi, że będzie ona bardziej atrakcyjna dla asystentów.

Wzrost popularności wyszukiwania głosowego jest także bardzo dużą zaletą dla lokalnych firm. 13% osób korzysta z wyszukiwania głosowego w celu znalezienia pobliskiej restauracji lub sklepu, więc włączenie do treści strony słów takich jak „w pobliżu” jest dobrym pomysłem. Skoncentruj się na optymalizacji pozycjonowania lokalnego, aby asystenci w szybki i łatwy sposób znaleźli Twoją firmę i mogli ją zasugerować użytkownikom.

Wyszukiwanie głosowe wciąż nie jest tak rozpowszechnione jak wyszukiwanie tradycyjne, ponieważ większość ludzi czuje się niekomfortowo, używając komend głosowych w miejscach publicznych. Jednak wraz z postępem technologii i wzrostem liczby jej użytkowników, firmy powinny więcej inwestować w optymalizację swoich stron internetowych, aby upewnić się, że nie zostaną pominięte przez asystenta.