20.06.2018 / Marketing internetowy

Visual content marketing, czyli elementy wizualne w kampanii

Wraz ze wzrostem popularności Internetu uformował się nowy model komunikacji opartej na krótkich, szybkich i atrakcyjnych komunikatach. Natłok docierających do nas zewsząd informacji uniemożliwia nam dogłębne analizowanie wszystkich treści, z którymi mamy styczność każdego dnia, w związku z tym słowo pisane jest wypierane przez znacznie skuteczniejsze i łatwiejsze w odbiorze obrazy.

Obrazy w postaci zdjęć i grafik zdominowały Internet. Jest to niewątpliwie wynikiem procesu ewolucji sposobu odbioru komunikatów przez użytkowników sieci. Ludzie odzwyczajają się od czytania długich tekstów, doskonaląc jednocześnie umiejętność szybkiego skanowania przekazu i wychwycania z niego najistotniejszych dla nich informacji. Skanowanie umożliwia łatwe, szybkie i efektywne poszukiwanie cennych dla nas informacji i ich późniejsze przetwarzanie.

Współczesny przekaz marketingowy ma mniej czasu na dotarcie do odbiorcy, dlatego aby zdobyć jego uwagę, przekaz powinien być jasny i atrakcyjnym komunikatem. W tej roli doskonale sprawdza się obraz.

Treści wizualne są szybką i skuteczną formą komunikacji ponieważ:

  1. Obraz skraca czas komunikacji – natłok informacji sprawia, że nie mamy czasu na przetworzenie wszystkich treści które do nas docierają. Jesteśmy zmuszeni do selekcjonowania ich w poszukiwaniu najistotniejszych informacji, dlatego obrazy są najlepszym sposobem na przyciągnięcie uwagi i skuteczne przekazanie informacji. Treści wizualne stanowią aż 90% wszystkich informacji, które obiera ludzki mózg.
  2. Mózg szybciej przetwarza obraz niż słowo – naukowcy dowiedli, że mózg człowieka przetwarza informacje wizualne o 60 tysięcy razy szybciej niż tekstowe. Zrozumienie przekazu wizualnego zajmuje 1/10 sekundy, natomiast średni czas jakiego potrzebujemy, żeby przeczytać tekst składający się z około 200 słów wynosi 60 sekund. Uwagę użytkowników Internetu, którzy poszukują konkretnych informacji najbardziej przyciągają grafiki, które udzielają szybkiej odpowiedzi na nurtujące ich pytania.
  3. Obrazy są bardziej czytelne i łatwiejsze do zapamiętania – urozmaicenie tekstu obrazem zwiększa stopień zrozumienia treści o 20%. Ponadto atrakcyjna i adekwatna do tematu grafika powoduje, że użytkownicy Internetu znacznie łatwiej zapamiętują przeczytane treści. Obraz wykorzystuje symbolikę, która przekazują informacje w sposób bezpośredni, jednoznaczny i bardziej czytelny niż sam tekst.

Visual content zwiększa zaangażowanie użytkowników

Media społecznościowe kipią różnego rodzaju treściami wizualnymi. Znacząco zwiększają one liczbę udostępnień postów na Facebooku i Twitterze. Zastosowanie treści opartej na grafice powoduje, że więcej osób  udostępnienia materiały na swoim profilu. Umieszczenie obrazu w poście publikowanym w mediach społecznościowych zwiększa współczynnik klikalności o 47% w porównaniu do postów zawierających sam tekst.  Zdjęcia stanowią 87% udostępnień stron profilowych Facebooka, podczas gdy każdy inny rodzaj treści stanowi nie więcej jak 4% udostępnień. Przekaz wizualny ma znacznie silniejsze oddziaływanie na odbiorcę niż sam tekst, dlatego obraz to kluczowy element współczesnej komunikacji.

Jakie obrazy są atrakcyjne dla odbiorców?

Wykorzystując zdjęcia w content marketingu warto mieć na uwadze, że aby były one elementem, który skutecznie przyciąga uwagę odbiorców, muszą być użyte w odpowiednim kontekście. Jeśli zamieścimy atrakcyjne zdjęcie, ale nie będzie ono spójne z artykułem, postem czy inną formą przekazu, to zostanie zignorowane przez odbiorców i nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Badania eyetrackignowe wykazują, że czytelnicy często pomijają wzrokiem i traktują jako przeszkodę elementy graficzne niespójne z treścią tekstu, w którym są umieszczone.

Obecne czasy zdominowane są przez multimedialne środki przekazu, które wypierają słowo pisane na rzecz obrazu, dlatego coraz większego znaczenia nabiera Visual Content. Marketing oparty na treściach wizualnych charakteryzuje się znacznie większą skutecznością niż jakakolwiek inna forma komunikacji. Marki, które w swoich działaniach wykorzystują treści wizualne czerpią z tego korzyści w postaci wzrostu liczby fanów udostępniających ich posty bądź artykuły, zwiększenia liczby potencjalnych klientów, a w rezultacie również swoich przychodów.