18.09.2019 / Marketing internetowy

Zastosowanie sztucznej inteligencji w marketingu

Kilka lat temu sztuczna inteligencja była zjawiskiem, które większość osób kojarzyła z antyutopiami i gatunkiem superbohaterskim. Jednak teraz jest już powszedniością. Obecnie sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w różnych branżach, od opieki zdrowotnej, przez finanse po programowanie. Ma również wiele zastosowań w marketingu.

Przede wszystkim sztuczna inteligencja jest symulacją ludzkiej inteligencji wykonywaną przez maszyny, które są w stanie „uczyć się” poprzez gromadzenie informacji i sposobów ich wykorzystania oraz samodzielnie poprawiać błędy. Najbardziej znanym przykładem AI jest Siri, wirtualny asystent opracowany przez Apple. Dla skonfigurowania Siri użytkownik powinien kilka razy nagrać swój głos, aby asystent mógł „nauczyć się”, kiedy należy odpowiedzieć na pytanie. Także im więcej użytkownik komunikuje się z wirtualnym asystentem, tym lepiej zaczyna on „rozumieć” i daje bardziej dopasowane odpowiedzi.

Wirtualny asystent to prosta forma sztucznej inteligencji. Bardziej złożone systemy są wykorzystywane do znajdowania rozwiązań bez ingerencji człowieka. Może to być system, który poleca produkt na podstawie preferencji klientów lub dokonuje diagnozy po przeanalizowaniu listy objawów. System AI przetwarza informacje znacznie szybciej niż człowiek, co jest najważniejszą zaletą tej technologii.

Sztuczna inteligencja w marketingu

Rekomendacje produktu

Klienci często postrzegają rekomendację produktu jako spersonalizowaną poradę, a nie wynik analizy danych. W świecie wypełnionym mnóstwem ofert użytkownikom trudno jest znaleźć dokładnie to, czego chcą, a rekomendacje produktów ułatwiają im znalezienie właściwego dobra.

Zazwyczaj opinie dotyczące produktów opierają się na algorytmach uczenia maszynowego, aby zapewnić klientom najlepsze wyniki. AI gromadzi dostępne informacje o użytkownikach i przedstawia im najbardziej odpowiedni produkt, który „uważa”, że odpowiada ich preferencjom. Duzi gracze, tacy jak Amazon, Netflix i YouTube używają zaawansowanych algorytmów, aby ich klienci z biegiem czasu konsumowali jeszcze więcej treści.

Dla przykładu, weźmy pod lupę Netflix’a, który używa sztucznej inteligencji do zmiany miniatur filmów i seriali, aby zwiększyć szanse na kliknięcie przez użytkownika. Na podstawie poprzedniej historii oglądania i polubień algorytm wyświetla użytkownikowi zdjęcie, które „uważa” za najbardziej odpowiednie. Netflix posiada wiele wersji miniatur do jednego filmu i ciągle je testuje, w wyniku czego użytkownik może zauważyć zmianę zdjęcia po tym, jak zaczyna oglądać nowe kategorie filmów.

Personalizując rekomendacje produktów, firmy upewniają się, że klienci będą kupować więcej, oglądać więcej, konsumować więcej. Statystyki pokazują, że sprzedaż rekomendowanych produktu stanowi 31% przychodów sklepów internetowych. Sztuczna inteligencja pozwala, aby te polecenia były jak najbardziej odpowiednie, aby poprawić wrażenia użytkownika i współczynnik konwersji.

Analityka danych

Jeśli chodzi o analitykę, uczenie maszynowe może być bardzo pomocne, ponieważ może przeglądać dane i interpretować je w ułamku sekundy. Pozwala marketingowcom dowiedzieć się więcej o zachowaniu ich potencjalnych klientów, aby lepiej zaplanować kampanie i publikację treści. AI wyciąga wzorce z baz danych, które są określone przez konkretne reguły, które pomagają odkryć nowe możliwości dotarcia do klientów.
Dział marketingu zazwyczaj gromadzi wiele danych o istniejących i potencjalnych klientach, które są przydatne do tworzenia strategii i planowania kampanii. Dzięki analizie danych, marketingowcy mogą zrozumieć, dlaczego użytkownicy zainteresowali się danym przekazem. Bez konkretnego oprogramowania przejrzenie wszystkich danych i wyciągnięcie pewnych wniosków zajęłoby wiele dni. Rozwój technologii pozwolił zoptymalizować proces analizy danych i uczynić go wystarczająco łatwym, aby można go było stosować w codziennej pracy.

Chatboty

Innym zastosowaniem sztucznej inteligencji w marketingu są chatboty. Pozwalają prowadzić rozmowę z klientami 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, bez dużej pomocy ze strony prawdziwego człowieka. Zaawansowana technologia może rozpoznać, co piszą użytkownicy i „wymyślić” odpowiedź adekwatną do pytania. Sztuczna inteligencja używana w chatbotach może być tak „inteligentna”, że czasami trudno jest odróżnić, czy operator obsługi klienta jest człowiekiem czy maszyną.

Chatboty AI pomagają w obsłudze prostych rozmów, które mają na celu zebranie informacji, dzięki czemu pracownikowi łatwiej będzie rozwiązać problem klienta. Dzięki temu, że maszyna zajmuje się obsługą użytkowników, którzy tylko szukają informacji, pracownicy zaoszczędzają mnóstwo czasu. Inną zaletą jest to, że klienci, którzy chcą zadać jedno pytanie, nie muszą długo czekać na odpowiedź - chatboty odpowiadają w ciągu kilku sekund.

Dzięki przyjęciu technologii uczenia maszynowego specjaliści od marketingu mogą zwiększyć efektywność swoich działań i dostosować treści do gustów potencjalnych klientów. W dzisiejszym świecie użytkownicy oczekują od firm wyjątkowych ofert, a AI może je zapewnić, zbierając dane, interpretując je i komunikując się z klientami w imieniu firmy.