12.02.2019 / Nowości z branży IT

10-year challenge dużych marek. Infografika

Początkiem 2019 roku w Internecie można było zauważyć pewne zjawisko, w którym internauci publikowali porównanie fotografii sprzed 10 lat z obecnym zdjęciem. Zestawienie to nazwano  “10 year challenge”, które zostało połączone z hashtagiem (#10yearchallenge), stosując go do komunikacji w Social Media.

Wyzwanie to zostało wykorzystywane również przez wiele dużych marek, które w ten sposób jeszcze bardziej zbliżyły się do swoich konsumentów. Firmy prześcigiwały się w zamieszczaniu najciekawszych zdjęć, a dzięki marketingu viralowemu osiągały rekordowe zasięgi dotarcia do użytkowników. 

Sprawdźmy jak w liczbach zmieniły się największe marki na przestrzeni ostatnich 10-ciu lat.

Google

Wyszukiwarka Google jest bez wątpienia znaczną częścią codziennego życia większości ludzi. Nic więc dziwnego, że w ciągu ostatnich 10 lat liczba codziennych wyszukiwań wzrosła 2,75 razy – z 2 miliardów do 5,5 miliarda. Teraz Google posiada 93% udziału w rynku wyszukiwarek w porównaniu do wyników sprzed dekady, które wynosiły - 90%. Dla niektórych wzrost ten może wydawać się niewielki, aczkolwiek pozwolił on na wzmocnienie swojej pozycji jako lidera wyszukiwarek. 

Youtube

Po tym, jak Google kupił Youtube w 2006 roku za 1,65 miliarda dolarów, platforma rosła wykładniczo. 10 lat temu serwis zawierał 70 milionów filmów. Teraz znajduje się tam około 7 miliardów filmów, których oglądanie zajmie prawie 200 tysięcy lat. Chociaż władze Youtube nie cieszą się dobrą opinią wśród użytkowników i twórców ("Youtube Rewind 2018" jest najbardziej nielubianym wideo na platformie z prawie 16 milionami „dislike’ów”) Youtube wciąż jest bardzo popularny, a bycie youtuber jest pożądanym zawodem wśród młodzieży.

Facebook

Rok 2009 był chwilą, kiedy Facebook stał się mainstreamem. Wtedy platforma już wyprzedziła Myspace i zdobyła 200 milionów aktywnych użytkowników, których liczba gwałtownie wzrosła w ciągu ostatnich 10 lat. Obecnie Facebook posiada 2,32 miliarda użytkowników, czyli trzecią część populacji Ziemi, co sprawia, że platforma jest najpopularniejszym portalem społecznościowym na całym świecie.

Ukochana funkcja użytkowników – przycisk "Lubię to!" – została wprowadzona w lutym 2009 roku. Teraz użytkownicy klikają „Lubię to!” 3,1 miliard razy na minutę. Facebook także jest doskonałą platformą do publikowania zdjęć pomimo popularności Instagrama. Tak naprawdę, użytkownicy dodają do Facebooka 9 miliardów zdjęć miesięcznie w porównaniu do 3 miliardów zdjęć i filmów publikowanych na Instagramie.

Apple

Od premiery pierwszego iPhone’a w 2007 roku Apple co roku wypuszcza nowy smartfon. We wrześniu 2018 roku firma wprowadziła na rynek swój najnowszy dziesiąty iPhone XS, XS Max i XR. Plotka głosi, że w tym roku nowy iPhone 11 trafi na rynek. Prawdopodobnie będzie mieć potrójną kamerę i nie będzie jeszcze kompatybilnym z 5G. I chociaż firma Apple zawsze napotyka krytykę na temat swoich produktów, przychody firmy szybko rosną. Co minutę sprzedaje się na całym świecie 395 iPhone’ów, 80 iPadów, 31 Maców, 23 zegarków Apple i 20 iPadów oraz innych produktów o wartości łącznie 390 tysięcy dolarów. Wszystko to pomogło Apple stać się pierwszą firmą wartą 1 bilion dolarów.

McDonald's

Chociaż wzrost McDonald's w ciągu ostatniej dekady wydaje się bardzo mały, jest to nadal ogromna różnica, biorąc pod uwagę zwiększającą się świadomość zdrowego odżywiania. Liczba klientów obsługiwanych dziennie wzrosła o 11 milionów - z 58 do 69 milionów. Z drugiej strony McDonald's otworzył zaledwie 5 tysięcy nowych lokali w ciągu dekady. Obecnie na całym świecie 37 tysięcy restauracji sprzedają  4,5 tysiąca hamburgerów, 2,8 tysiąca kilogramów frytek i 2 tysiące filiżanek kawy co minutę.

W ciągu ostatnich kilku lat przychody McDonald spadały. Po osiągnięciu najwyższego poziomu w 2013 roku – 28,106 miliarda dolarów – dochody firmy maleją z roku na rok. Chociaż w ciągu dekady liczba restauracji i klientów zwiększyła się, przychody w 2018 (21,025 miliarda dolarów) roku są niższe niż w 2009 (22,745 miliarda dolarów).

Wikipedia

Wikipedia jest jednym z miejsc, gdzie ludzie w pierwszej kolejności szukają informacji na różne tematy. Chociaż fakty tam uważane są za stronnicze, ponieważ redaktorzy są głównie płci męskiej (tylko 9% redaktorów to kobiety) liczba aktywnych użytkowników podwoiła się w ciągu ostatnich 10 lat - z 75 do 139,3 tysiąca użytkowników.

Obecnie Wikipedia zawiera 49 milionów artykułów w każdym języku oraz liczy 15,9 miliarda wyświetleń miesięcznie. Dzięki temu Wikipedia jest piątą najpopularniejszą stroną internetową.

Wymienione wyżej marki są dobrze znane na całym świecie. Niektóre z nich już były liderami w swojej branży dziesięć lat temu. Dla innych rok 2009 był początkiem szybkiego wzrostu, ale bez wątpienia większość z nich, jeśli nie wszystkie, ciągle towarzyszą nam w codziennym życiu.