03.01.2020 / Nowości z branży IT

Od pytań o bezpieczeństwo do serwisów streamingowych: 5 trendów na 2020 r. w branży IT

Miniona dekada odznaczyła się dużym postępem technologicznym, dzięki czemu otrzymaliśmy mnóstwo innowacji bez których nie wyobrażamy życia codziennego. Smartfony, media społecznościowe oraz autonomiczne samochody już nie dziwią przeciętnych osób. Co więcej na przestrzeni ostatnich lat, dzięki popularyzacji nowinek technologicznych wiedza specjalistyczna dotycząca m.i.n. sztucznej inteligencji czy eksploracji kosmosu jest łatwo dostępna dla użytkowników sieci.

W 2020 roku możemy być pewni utrzymania się tendencji do przełomowych innowacji, które zmieniają dotychczasowe zachowania osób, a zarazem ich postawę wobec tradycyjnych rozwiązań. Z racji tego, że ludzie stają się coraz bardziej świadomi działań światowych korporacji (które czasami nie są etyczne) oraz zaangażowani w rozwój technologii, wiele trendów rozpoczynającego roku jest związanych z poszukiwaniem nowego podejścia do pojawiających się wraz z postępem problemów.

Deepfake — “skutek uboczny” rozwoju AI

Sztuczna inteligencja jest jedną z technologii, która zyskała dużą popularność na przestrzeni ostatnich kilku lat. Dzisiaj AI znajduje swoje zastosowania w wielu branżach, między innymi także w sektorze rozrywkowym. Jednym z przykładów jest deepfake, technika obróbki obrazu za pomocą sztucznej inteligencji, mająca na celu zamianę twarzy przedstawionych na obrazie czy filmie osób.

Dzięki deepfake w sieci znajduje się mnóstwo fejkowych wideo pornograficznych z udziałem znanych aktorek oraz całych filmów, gdzie Nicolas Cage “gra” większość ról. Chociaż wykorzystanie technologii w celach rozrywkowych nie powoduje żadnego zagrożenia, problem zaczyna się gdy w sfabrykowanych filmach pojawiają się postaci ze sceny politycznej. Na obecnym etapie rozwoju sztucznej inteligencji deepfake można jeszcze łatwo zidentyfikować, lecz ich popularność powoduje, że z czasem stają się coraz lepsze, a co za tym idzie — bardziej prawdopodobne.

Bezpieczeństwo danych pod większym nadzorem

Problem bezpieczeństwa danych, o którym zaczęto mówić jeszcze kilka lat temu nadal niepokoi internautów. Co chwilę pojawiają się informacje o tym, że hasła oraz prywatne dane użytkowników gadżetów lub mediów społecznościowych wyciekły do sieci. Z racji tego ludzie tracą zaufanie do dużych firm oraz z ostrożnością korzystają z nowych technologii. Z kolei powoduje to większą presję na twórcach oprogramowania, aby ulepszali środki bezpieczeństwa oprogramowania zarówno w sieci, jak i na urządzeniach bezprzewodowych.

Ekologia w branży technologicznej

W 2019 r. człowiekiem roku tygodnika Time została Greta Thunberg, nastolatka ze Szwecji, która zwróciła na siebie uwagę całego świata dzięki ekologicznemu aktywizmowi. Ponadto Oxford English Dictionary ogłosił “climate emergency” (z ang. kryzys klimatyczny) słowem roku. Problem ekologii wzbudza potrzebę poszukiwania nowych rozwiązań mających na celu polepszenie sytuacji klimatycznej. Big data oraz sztuczna inteligencja pozwalają na gromadzenie i ścisłe analizowanie danych związanych z emisją dwutlenku węgla. Oprócz tego za pomocą AI naukowcy są w stanie dokładniej układać hipotetyczne scenariusze zachowań i działań skierowanych na zmniejszenie negatywnych efektów zmiany klimatu oraz badać możliwe skutki.

Eksploracja kosmosu przez prywatne firmy

Postać Elona Muska jest dobrze znana aktywnym użytkownikom Internetu. dzięki jego charakterystycznemu poczuciu humoru oraz oryginalnym postom na Twitterze. Oprócz profili w mediach społecznościowych internauci zwracają uwagę także na przedsiębiorstwa Muska, szczególnie SpaceX.

SpaceX jest pierwszą prywatną firmą, która wysłała swój statek do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w 2012, dzięki czemu stała się słynna na całym świecie. Jeśli wierzyć założycielowi SpaceX planuje w niedalekiej przyszłości zacząć realizować podróże kosmiczne w celach turystycznych. Dzięki tak odważnym oświadczeniom rośnie zachwyt zwykłych ludzi do wszystkiego co jest związane z kosmosem. Wraz z pojawieniem się nowych możliwości eksploracji kosmosu zarówno firmy prywatne, jak i państwowe instytucje potrzebują nowych rozwiązań w zakresie oprogramowania opartego o sztuczną inteligencję, a także nowoczesnego sprzętu komputerowego, pozwalającego na wykonanie zaawansowanych obliczeń i funkcjonalności.

Walka serwisów streamingowych o widzów

Pod koniec 2019 r. platforma streamingowa Disney+ została dostępna dla publiczności oraz od razu wzbudziła zaufanie widzów dzięki serialowi “The Mandalorian”. Dużą popularnością cieszą się także inne platformy, jak Netflix czy HBO, które z każdym rokiem zwiększają swoje budżety, a zarazem i jakość kręconych przez nie filmów i seriali.

W walce o widza serwisy streamingowe integrują nowoczesne rozwiązania, które za pomocą AI podpowiadają użytkownikom dostosowane do ich gustu ekranizacje. W 2020 nacisk na zapewnienie widzom jak najlepszego komfortu podczas korzystania z serwisu jeszcze bardziej wzrośnie. Dotyczy to nie tylko selekcji produkcji filmowej do publikacji w serwisie, ale także mechanizmu ich rekomendacji użytkownikom, wybrania poszczególnych miniaturek oraz generowania opisu.