15.07.2019 / Projektowanie graficzne

Dobre praktyki podczas projektowania logo

Logo to forma graficzna, napis lub symbol, który jest podstawą identyfikacji firmy. Jego zadaniem jest podkreślenie indywidualności firmy oraz skupienie na sobie uwagi odbiorcy. Firma bez logo jest jak człowiek bez twarzy, dlatego tak ważne jest, aby wyróżniało się na tle konkurencji. Jednak, aby logo było rozpoznawalne, należy przejść przez kilka etapów, które pomogą w stworzeniu dobrego znaku. Przedstawię etapy mojej pracy nad logo dla jednego z naszych klientów – Molendini.

1. Przygotowanie

Na samym początku trzeba zapoznać się z briefem, określić indywidualność klienta. Następnie warto sprawdzić dotychczasową stronę internetową oraz logo firmy (jeśli są) w celu rozpoznania klimatu, z jakim klient do tej pory się identyfikował. Po wstępnej analizie oraz zebrania logo konkurencji stworzyłam listę schematów, które się w danej branży powielają, z racji czego nie mogę być użyte. Na podstawie tego doszłam do wniosku, że postawię na elegancki styl z nutą vintage.

2. Mood board i pierwsze szkice

Mood board to tablica z inspiracjami. Warto jest utworzyć nowy folder i podczas szukania inspiracji do projektu, umieszczać w nim rzeczy, które nam się podobają i mogą nadać kierunek naszej wstępnej wizji. Dobrą praktyką jest również tworzenie tzw. mapy myśli, czyli dopasowywanie słów, które kojarzą nam się z nazwą marki.

Mając solidne zasoby inspiracji nie starajmy się za wszelką cenę tworzyć logo w programie, natomiast dajmy szansę tradycyjnym metodom tj. kartka + ołówek :). Pamiętajmy jednak o 3 ważnych cechach logo:

1) Prostota

2) Rozpoznawalność

3) Ponadczasowość

Kiedy uzyskamy satysfakcjonujący nas efekt, robimy zdjęcie szkicu i przerzucamy go do programu graficznego.

3. Program graficzny

W programie graficznym blokujemy naszą warstwę ze szkicem, zmniejszamy jej krycie i na nowej warstwie staramy się odwzorować to co narysowaliśmy. W przypadku Molendini, główną rolę w logo odgrywa typografia (nie musisz tworzyć symbolu za wszelką cenę), więc najważniejszym było dobranie czcionki dopasowanej do mojej wizji. Po długich poszukiwaniach (nie spieszmy się z doborem typografii, ponieważ źle dobrana czcionka może negatywnie wpłynąć na naszą realizację), postawiłam na czcionkę Butler. Ostatecznie nad typografią pojawiła się gałązka oliwna, która dodała charakteru całości, a przy tym nie przytłoczyła nazwy firmy. Dodatkowo została zaprojektowana uproszczona wersja logo, która może służyć jako stempel lub znak jakości firmy.

4. Kolorystyka

Aby podkreślić elegancję i tradycję marki, logo zostało zaprojektowane w kolorystyce B&W. W przypadku projektowania innych logo należy zwrócić uwagę na to, żeby wyglądało ono dobrze w jednym kolorze – czarnym, a dopiero potem przystępuje się do doboru barw. Ważne jest to, aby nie przesadzić z ilością kolorów. Dobrze wyglądające logo to takie, w którym zastosowane są max. 3 kolory. Dobór barw najczęściej uzależniony jest od charakteru samego logo oraz jego odbiorców, jak i uczuć, którymi się kierują. Aby kolory ze sobą współgrały, dobrze jest korzystać z Adobe Color lub innych color wheel.

5. Wizualizacja logo i księga znaku

Po zakończonym etapie projektowania logo i satysfakcjonującym nas i klienta rezultacie czas na krótką wizualizację logo. Dobrze jest zaprezentować logo na wizytówkach, papierze biurowym, kopertach itp. W przypadku Molendini logo zostało przedstawione na etykietach oraz papierowych torbach. Kolejnym etapem było stworzenie księgi znaku, inaczej mówiąc instrukcji obsługi logo oraz jego wymiarowanie. Przestrzeganie zasad zawartych w księdze znaku umożliwia zachowanie prawidłowej spójności znaku firmowego i kreowania jednolitego wizerunku.

Oczywiście etapów projektowania logo może być znacznie więcej i mogą one być bardziej rozbudowane. Proces projektowania Molendini przebiegł sprawnie, gdyż praktycznie całkowicie ominął dobór kolorów.