26.08.2019 / Technologie informatyczne

10 najczęstszych błędów w tworzeniu stron internetowych

Tworzenie strony internetowej opiera się o długą checklistę czynności do zrealizowania. Podczas natłoku działań popełnienie błędu może wydawać się nieuniknione. Nawet najmniejsze z nich mogą mieć wpływ w przyszłości na ogólną wydajność witryny  i komfort w użytkowaniu. Z tego też względu warto poświęcić więcej czasu na testy, które pozwolą na zaoszczędzenie czasu i funduszy w późniejszym czasie.

1. Nacisk na stronę główną.

Czy zdarzyło Ci się kiedyś odwiedzić witrynę internetową, na której strona główna była pełna angażujących efektów i interesującego tekstu, ale kiedy przeszedłeś na podstronę, wyglądała ona znacznie gorzej niż główna? Nadal była zaprojektowana w tym samym stylu, lecz zawierała mniej treści, a elementy wizualne nie były tak atrakcyjne. Chociaż strona główna ma duże znaczenie w ścieżce użytkownika, to na podstronach szukają informacji o firmie, jej produktach i usługach. Wypełnij te strony odpowiednią treścią i elementami wizualnymi, aby strona wyglądała spójnie.

2. Zła nawigacja.

Nawigacja w witrynie może być dla Ciebie oczywista i prosta, lecz użytkownicy mogą mieć problemy ze znalezieniem potrzebnych informacji. Użytkownicy zazwyczaj odwiedzają stronę internetową z wyraźnym celem, a nawigacja powinna pomóc im w jego osiągnięciu. Nie możesz przewidzieć ścieżki każdego użytkownika, ponieważ przez większość czasu są oni roztargnieni przez inne rzeczy i mogą działać impulsywnie i nielogicznie. Dlatego nawigacja powinna być jak najbardziej przyjazna dla użytkownika.

Zła nawigacja powoduje, że potencjalni klienci opuszczą witrynę bez podejmowania jakichkolwiek działań. Użytkownicy chcą mieć łatwy dostęp do informacji o Twojej firmie i produktach, a jeśli nie mogą ich znaleźć, będą zirytowani i nie zechcą już angażować się w interakcje z Twoją marką.

3. Brak lub niejasne Call to Action.

Gdy użytkownicy wchodzą na stronę internetową, są już nieco zainteresowani firmą lub jej produktami. Umieszczenie przycisku Call to action na stronie głównej zachęca ich do podjęcia pewnych działań. Niezależnie od tego, czy chcesz aby kupili produkt, dołączyli do subskrypcji newslettera czy zostawili dane kontaktowe, użytkownicy powinni o tym wiedzieć. Nie dodając Call to Action, tracisz możliwość poprowadzenia użytkowników dalej.

4. Ignorowanie ruchu mobilnego.

Prawie połowa całego ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych. Dlatego nierozsądnie byłoby nie optymalizować strony pod kątem mniejszych monitorów. Ludzie zwykle używają smartfonów, nawet podczas spotkań ze znajomymi lub oglądania telewizji. Poza tym, gdy potrzebują szybkiego dostępu do informacji, po prostu biorą telefon zamiast szukać komputera. Dzięki temu zoptymalizowanie swojej strony pod urządzenie mobilne jest idealnym ruchem, aby zwiększyć ruch na www i dotrzeć do potencjalnych klientów. Jednak jeśli strona internetowa nie ładuje się na małym ekranie lub elementy nie wyświetlają się poprawnie, użytkownicy ją opuszczą i nie wrócą.

5. Brak bloga.

Blog to miejsce, w którym możesz kształtować swoją markę za pomocą dobrze napisanych i angażujących treści. Publikowanie artykułów to jeden z wielu sposobów na przyciągnięcie potencjalnych klientów i interakcję z nimi. Ciekawe treści dają użytkownikom powód, aby wrócić po kolejną dawkę wiedzy. Poza tym, ponieważ liczba postów na blogu stale rośnie, www zyskuje więcej stron do pozycjonowania przez wyszukiwarki. Blog jest idealnym narzędziem zarówno dla generowania ruchu, jak i dla SEO.

6. Złe elementy wizualne.

Elementy wizualne odgrywają ważną rolę w ogólnym designie strony internetowej, ponieważ mają największy wpływ na użytkowników. W ciągu pierwszych kilku sekund na stronie użytkownicy nie zdążą przeczytać dużo tekstu (może z wyjątkiem kilku słów nagłówka) w przeciwieństwie do obrazów i filmów, które są odbierane szybciej niż tekst. Jeśli zdecydujesz się dołączyć niektóre elementy graficzne, upewnij się, że są spójne i wysokiej jakości. Wybierz krótkie filmy, a nie dłuższe, ponieważ obecnie czas koncentracji internautów nie jest tak długi. Obrazy, filmy i animacje mają zachęcać użytkowników do interakcji z witryną, a niska jakość i długa treść wizualna po prostu sprawią, że opuszczą stronę.

7. Długi czas ładowania.

Powszechnie wiadomo, że szybkość ładowania strony jest bardzo ważna. Wpływa nie tylko na pozycję witryny w wyszukiwarkach, ale ma także decydujący wpływ na zachowanie użytkowników. Długi czas ładowania jest głównym powodem, dla którego 46% użytkowników nie lubi przeglądać Internetu na swoich telefonach. Obecnie ludzie oczekują, że strony internetowe załadują się w ciągu kilku sekund, ponieważ gdy korzystają z urządzeń mobilnych, chcą natychmiastowych rezultatów. Dostosuj elementy strony, aby przyspieszyć ładowanie. Jeśli używasz dużych obrazów i filmów wysokiej jakości, lepiej nie włączać ich do wersji mobilnej, a także innych elementów, które mogą spowolnić ładowanie.

8. SEO i nadmierna optymalizacja.

Powinieneś pomyśleć o SEO już na początku tworzenia strony, ponieważ wiele czynników ma wpływ na pozycję w wyszukiwarkach. Twoja witryna może być idealna dla użytkowników, ale jeśli jej odpowiednio nie zoptymalizujesz, nie będzie się ona wyświetlała w wynikach wyszukiwania. Z drugiej strony przesadzanie (np. dodanie zbyt wielu słów kluczowych) może spowodować więcej szkody niż pożytku. Wyszukiwarki unikają witryn, które zawierają zbyt wiele słów kluczowych, a nawet mogą je całkowicie usunąć z wyników. SEO to idealny sposób na dotarcie do użytkowników w wyszukiwarkach, w których szukają informacji, dlatego bardzo ważne jest, aby zrobić to dobrze, aby uzyskać najlepszą pozycję.

9. Brak planowania.

Tworząc stronę internetową powinieneś posiadać dokładny plan działania. Bez niego bardzo łatwo będzie Ci stworzyć stronę, która nie do końca będzie odpowiadała celom Twojej firmy. Posiadając swój biznes oczywiście stawiasz na rozwój, dlatego tym bardziej musisz posiadać stronę, która będzie rozwijała się wraz z Tobą. Z racji tego zawsze będziesz musiał dodawać różne elementy do swojej witryny. Może to być nowa kategoria produktu lub funkcja, lecz strona internetowa powinna być gotowa do wprowadzenia tych zmian. Brak porządnego planowania może doprowadzić do potrzeby opracowania nowej strony internetowej od zera zamiast ulepszenia istniejącej.

10. Brak regularnych aktualizacji.

Każda strona internetowa powinna być aktualizowana. W ten sposób upewniasz się, że potencjalni klienci zawsze mają dostęp do bieżących informacji, takich jak dane kontaktowe i firmy. Regularne aktualizacje sprawiają, że użytkownicy bardziej ufają stronie internetowej, ponieważ wiedzą, że jej zawartość jest zawsze aktualna. Poza tym wyszukiwarki traktują witrynę jako bardziej odpowiednią niż te, które nie odświeżają regularnie swoich treści.

Na początku te rzeczy mogą wydawać się nieistotnymi lub że mogą zostać wdrożone później. Jednak szczerze mówiąc, jeśli nie zwrócisz uwagi na takie małe rzeczy (w skali całej witryny), takie jak obrazy i przyciski, spowodują one pewne problemy w przyszłości. Na początku stosunkowo łatwo jest uniknąć takich błędów, ale podczas i po wdrożeniu strony internetowej zmiana może być bardzo trudna do wprowadzenia.