30.09.2019 / Technologie informatyczne

3 sposoby jak dotrzeć do użytkowników urządzeń mobilnych

W dzisiejszych czasach użytkownicy urządzeń mobilnych stanowią znaczną część potencjalnych klientów niemalże każdej firmy. Według statystyk ponad 5 miliardów osób posiada urządzenie mobilne. Liczba ta zdecydowania przemawia za ukierunkowaniem swoich działań marketingowych na użytkowników tychże urządzeń.

Właściwie większość firm posiada witrynę internetową, gdzie potencjalni klienci mogą dowiedzieć się więcej o produktach lub kupić je online. Jednak wciąż nie wszystkie z nich są dostosowane do urządzeń mobilnych. Wyszukiwarki zwracają coraz większą uwagę na użytkowników mobilnych, z tego też względu niezoptymalizowane strony tracą pozycję w wynikach wyszukiwania, co ma spory wpływ na ilość nowych klientów.

Firmy, które chcą przyciągnąć uwagę użytkowników mobilnych, mają trzy opcje: stworzyć responsywną stronę internetową, zbudować progresywną aplikację webową lub stworzyć osobną aplikację mobilną.

Responsive Web Design

Responsive Web Design (RWD) to podejście do projektowania stron internetowych, które pozwala zmieniać układ strony w zależności od rozmiaru ekranu. Do skalowania elementów strony RWD bierze pod uwagę procenty, a nie piksele i punkty, dzięki czemu zachowuje się ogólny design strony. Stosowanie podejścia RWD pozwala utrzymywać spójność na wszystkich urządzeniach oraz powoduje, że użytkownicy będą mogli rozpoznać znajomą stronę bez względu na to, gdzie ją przeglądają.

Chociaż o wiele łatwiej jest zastosować RWD podczas projektowania nowej strony, można to również zrobić w przypadku istniejącej witryny. Będzie ona wymagała niektórych zmian, ponieważ mały ekran smartfona nie będzie w stanie zmieścić wszystkich elementów widocznych na komputerze. W porównaniu do innych form wersji mobilnych, RWD jest najłatwiejszy do wykonania. Poza tym większość tworzonych obecnie stron internetowych jest responsywna i dostosowana do mniejszych ekranów.

Plusy

Doświadczenia użytkownika. Responsywna strona zapewnia użytkownikom spójny design na różnych urządzeniach, bez zmiany funkcjonalności strony internetowej.

Oszczędzanie kosztów. Projektowanie jednej strony internetowej jest tańsze niż wielu wersji i aplikacji.

Łatwa analityka. RWD umożliwia zbieranie statystyk z różnych urządzeń w efektywniejszy sposób dzięki jednej stronie internetowej.

Minusy

Zła adaptacja treści. Ponieważ responsywna witryna jest zaprojektowana tak, aby pasowała do wielu ekranów, treść może nie wyświetlać się idealnie na wszystkich urządzeniach.

Wolne ładowanie. Responsywny projekt zmniejsza elementy, w tym zdjęcia, lecz nie zmienia ich rozmiarów, co prowadzi do dłuższego czasu ładowania, szczególnie na urządzeniach mobilnych.

Wpływ na układ. Zmiana układu strony z widoku mobilnego na desktopowy może być trudna, w wyniku czego elementy będą wyświetlać się inaczej na ekranach różnej wielkości.

Progressive Web App

Progressive Web App (PWA) to aplikacja, która otwiera się jak zwykła strona internetowa, a dla użytkowników stwarza wrażenie działania jak natywna aplikacja na urządzeniach mobilnych lub aplikacja webowa. Dzięki wyglądowi podobnemu do aplikacji strona otwiera się na pełny ekran i nie pokazuje adresu URL. Za pomocą PWA firmy mogą zapewnić swoim potencjalnym klientom wrażenia podobne do aplikacji bez konieczności opracowywania osobnego oprogramowania specjalnie dla urządzeń mobilnych. Użytkownicy nie muszą instalować PWA jak zwykłe aplikacje mobilne. Natomiast PWA zachowuje niektóre dane na urządzeniu użytkownika, co pozwala aplikacji wyświetlać notyfikacje, pracować w trybie offline oraz stworzyć ikonkę dla łatwiejszego dostępu.

Progresywną aplikację webową można uruchomić zarówno na urządzeniu mobilnym, jak i komputerze. Dzięki czemu firmy nie muszą tworzyć różnego rodzaju oprogramowania, aby dotrzeć do użytkowników na wielu urządzeniach.

Plusy

Notyfikacje push. PWA może wysyłać użytkownikom powiadomienia push, aby pomóc firmom częściej i sprawniej komunikować się z potencjalnymi klientami.

Uruchomienie offline. Dzięki zachowanym danym użytkownicy mogą otworzyć PWA nawet bez połączenia z Internetem.

Indeksowalność. Z racji tego, że PWA posiada adres URL, aplikacja jest uważana przez wyszukiwarkę za stronę internetową, dlatego może być indeksowana i mieć wpływ na pozycję aplikacji na liście wyników.

Szybka prędkość ładowania. Jeszcze jedną zaletą zachowywanych danych jest zwiększona prędkość ładowania zarówno w trybie online, jak i offline.

Minusy

Nieobecność w sklepach z aplikacjami. Chociaż PWA wydaje się być aplikacją mobilną, nią nie jest. Nie można ją więc znaleźć w sklepie z aplikacjami.

Brak dostępu do funkcji urządzenia. Progresywna aplikacja webowa nie ma dostępu do takich funkcji urządzenia, jak kamera, mikrofon, kontakty, kalendarz itp.

Brak wsparcia na urządzeniach. Niektóre urządzenia mogą mieć problemy z funkcjami, takimi jak ukryty adres URL, przez co PWA wygląda mniej jak aplikacja.

Aplikacja mobilna

W przeciwieństwie do PWA, aplikacja mobilna to oprogramowanie, które użytkownik powinien zainstalować, aby móc z niego korzystać. Daje to jednak więcej możliwości programistom i firmom. Aplikacje mobilne mogą być znacznie bardziej dostosowane do konkretnej grupy odbiorców. Ponadto pozwala na dodanie funkcji, które nie są możliwe w przypadku responsywnej strony internetowej i PWA, takich jak robienie zdjęć lub wykonywanie połączeń.

Aplikacja mobilna to doskonały sposób na dostarczenie użytkownikom wartości dodatkowej oprócz informacji dostępnych na stronie. Dobrze radzi sobie z trudnymi manipulacjami danymi, z racji czego jest idealną formą do gier lub narzędzi, które pomagają użytkownikom w życiu codziennym.

Jednak o ile istniejące strony internetowe można dostosować do urządzeń mobilnych, a PWA można wyświetlać na komputerze stacjonarnym, aplikacja mobilna wymaga opracowania zupełnie innego oprogramowania specjalnie dla smartfonów i tabletów. Posiadanie aplikacji jest niewątpliwie zaletą dla firm, ale nie wszystkie mogą dopasować swoją ofertę do formy aplikacji mobilnej. Z uwagi na fakt, że aplikacje powinny być wysoce interaktywne, produkty lub usługi oferowane przez firmę mogą być trudne do zaprezentowania użytkownikom w obrębie aplikacji.

Plusy

Dostęp do funkcji urządzenia. Dostęp do części i funkcji urządzenia pozwala mieć na szerszy zakres funkcji w aplikacji.

Dostęp offline. Zainstalowanie oprogramowania na urządzeniu zapewnia użytkownikom wygodę korzystania z niego w dowolnym momencie, nawet jeśli połączenie internetowe jest wyłączone.

Możliwości promocji marki. Firma może wyświetlać użytkownikom powiadomienia push informujące o nowych produktach, sprzedaży lub aktualizacjach w aplikacji.

Możliwości dodatkowego dochodu. Dając użytkownikom możliwość zakupu przedmiotów lub umieszczania reklam w aplikacji, firma może zyskać dodatkowe źródło przychodu.

Obecność w sklepach z aplikacjami. Sklepy z aplikacjami to pierwsze miejsce, gdzie użytkownicy szukają nowych aplikacji mobilnych.

Minusy

Wysoki koszt. Każdy system operacyjny wymaga osobnej aplikacji zwiększając tym samym koszty tworzenia i utrzymania.

Utrzymanie i aktualizacje. Aplikacje mobilne powinny być utrzymywane i regularnie aktualizowane, aby naprawiać pojawiające się błędy i uwzględniać zmiany w nowych wersjach systemu operacyjnego.

Którą opcję wybrać?

Zależy to całkowicie od firmy, która z trzech opcji będzie lepiej do niej pasować. Na przykład w przypadku sklepów internetowych nie jest konieczne tworzenie oddzielnej aplikacji mobilnej, natomiast ich klienci docenią responsywny sklep lub PWA. Strony internetowe, które pozwalają użytkownikom na założenie kont, mogą rozważyć opracowanie PWA lub natywnej aplikacji mobilnej, o ile aplikacja nie będzie dokładną kopią strony internetowej. Jednak firmy nie muszą ograniczać się tylko do wyboru jednej opcji. Połączenie dwóch może dać nawet lepsze wyniki.