14.10.2019 / Technologie informatyczne

Dlaczego aktualizacja strony internetowej jest tak ważna?

Wbrew pozorom prace nad stroną internetową nie kończą się wraz z finalizacją realizacji projektu. Nawet po uruchomieniu witryna wymaga regularnych aktualizacji, aby zachować swoją pozycję w oczach użytkowników
oraz w wynikach wyszukiwania. Stronę internetową bardzo łatwo jest zaniedbać, ponieważ często firmy ignorują konieczność poprawy drobnych bugów, których kumulacja powoduje zakłócenia w interakcji pomiędzy witryną
a użytkownikami.

Aktualizacja strony internetowej to regularny przegląd i modyfikacje, które pomagają eliminować problemy i błędy, zaburzające funkcjonowanie witryny. Brak działań nakierowanych na utrzymanie strony prowadzi do trudności w jej użytkowaniu, a także zagraża bezpieczeństwu danych zarówno użytkowników jak i firmy.

Oprócz poprawiania błędów, które występują w kodzie, aktualizacja dotyczy także podstron i publikowanych tam treści. Firma powinna regularnie sprawdzać wszystkie teksty pod kątem odpowiedniości i żywotności, aby zapewnić użytkownikom dostęp do najświeższych informacji. Zwykle treści nie muszą być przepisywane w całości, lecz wciąż warto je co jakiś czas przeglądać.

Jak brak aktualizacji szkodzi stronie internetowej?

Większość firm przywiązuje dużą wagę wyłącznie do procesu tworzenia witryny, a nie do jej utrzymania. Zazwyczaj aktualizacje polegają tylko na publikowaniu nowych postów na blogu oraz sporadycznego zapisania kopii zapasowych. Jednak w perspektywie długoterminowej tych działań może być za mało, aby strona działała sprawnie.

SEO

Jednym z głównych celów witryny internetowej jest przyciągnięcie potencjalnych klientów i zapoznanie ich z ofertą firmy. Z racji czego strona powinna mieć dobrą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Na podstawie zawartych w witrynie treści wyszukiwarka decyduje, czy użytkownicy będą zainteresowani ich przeczytaniem lub przeglądaniem. Algorytm uwzględnia częstotliwość  zmian na stronie, ponieważ chce, aby użytkownicy widzieli tylko istotne i świeże informacje, gdyż są częściej klikane. Przez brak regularnych aktualizacji wyszukiwarka zdecyduje, że strona internetowa nie ma nic interesującego do powiedzenia potencjalnym klientom
i zepchnie ją poniżej witryn konkurencji.

Firma nie musi często zmieniać ogólnych informacji, takich które zawiera podstrona „O nas” lub treść oferty, ale aktualizacje blogu lub przedstawienie realizacji nowych projektów pomagają stronie utrzymać wysoką pozycję
w wynikach wyszukiwania.

Doświadczenie klientów

Witryna powinna dawać użytkownikom pewną wartość i skłaniać ich do ponownych wizyt. Niezależnie od tego, czy będą to nowe treści, czy zmieniona oferta, potencjalni klienci powinni być zadowoleni z korzystania ze strony. Poza tym regularne aktualizacje pokazują, że firma o nich dba.

Uwaga użytkowników w dzisiejszym świecie jest niezwykle ważna i przedsiębiorstwa powinny robić wszystko,
co w ich mocy, aby ją zdobyć. Atrakcyjna i zachęcająca witryna przyciąga potencjalnych klientów, natomiast to publikowanie interesujących treści sprawia, że wracają po więcej.

Design i technologia

Świat IT nie stoi w miejscu. Technologie i praktyki projektowania graficznego ciągle się zmieniają, a firmy muszą nadążać za innowacjami, aby zapewnić swoim użytkownikom jak najlepsze wrażenia. Różne trendy w projektowaniu graficznym, szczególnie w UX, pokazują, jak zmieniają się zachowania i preferencje użytkowników oraz pomagają dostosować układ strony i jej wygląd. Nie oznacza to, że design strony powinien regularnie ulegać zmianom, ale drobne modyfikacje, które mogą mieć pozytywny wpływ na wydajność witryny, są zawsze dobrym pomysłem.

Z drugiej strony, jeśli technologia użyta do opracowania strony w jakiś sposób się zmieni, funkcje witryny mogą nie działać tak dobrze jak wcześniej. Dlatego bardzo ważne jest regularne sprawdzanie, czy podstrony i poszczególne elementy ładują się poprawnie i szybko. Nie tylko użytkownicy nie będą chcieli odwiedzać nie w pełni działającej strony, ale także ucierpi jej pozycja w wyszukiwarce oraz ogólna wydajność.

Bezpieczeństwo

Strony internetowe są codziennie atakowane przez wirusy i złośliwe oprogramowanie, a poziom ochrony wskazuje, czy te ataki skończą się powodzeniem. Przestarzałe witryny są bardziej narażone na ataki hakerskie, ponieważ brak aktualizacji ujawnia wady systemu, które można wykorzystać do włamania.

Jeżeli strona internetowa przechowuje dane użytkowników, kontrolowanie aktualizacji środków bezpieczeństwa jest jeszcze ważniejsze, ponieważ każdy wyciek informacji podważa zaufanie między firmą a jej klientami.

Chociaż utrzymanie witryny wymaga czasu i determinacji, aby regularnie sprawdzać błędy i wady, jest to ważne dla zarówno dla bezpieczeństwa jak i skuteczności strony. Witryna ma reprezentować firmę w Internecie i pomagać jej w rozwoju, lecz jeśli nie będzie utrzymywana, może poważnie zaszkodzić firmie oraz jej relacjom z potencjalnymi
i obecnymi klientami.