25.04.2019 / Technologie informatyczne

Outsourcing czy zatrudnienie zespołu: którą opcję wybrać?

Każda firma prędzej czy później dochodzi do etapu, gdy ilość pracy przewyższa możliwości dotychczasowej kadry pracowniczej. Pojawia się wtedy pytanie: zatrudnić więcej specjalistów czy wydelegować na zewnątrz niektóre zadania?

Z jednej strony firma może zdecydować się na zatrudnienie specjalistycznej firmy, aby usprawnić procesy wewnątrz przedsiębiorstwa. Jest to rozwiązanie, które nie wymaga tak dużych zasobów pieniężnych i czasowych jak proces rekrutacji nowych pracowników. Wiąże się to jednak z utratą części kontroli nad zadaniami, zleconymi na zewnątrz. Z innej strony, zwiększenie liczby zatrudnionych specjalistów jest pewnego rodzaju inwestycją, która pozwala ciągle rozwijać firmę.

Korzyści outsourcingu

Zatrudnienie agencji zewnętrznej daje możliwość dostępu do większej bazy specjalistów, którzy będą do dyspozycji w każdej chwili. Pozwala to korzystać z usług agencji tylko wtedy, kiedy pojawia się taka potrzeba. Jest to szczególnie ważnym atutem w przypadku projektów krótkotrwałych oraz zadań, które nie wymagają dużego wysiłku i zasobów. Dzięki temu, że agencja dysponuje większą liczbą wykwalifikowanych i doświadczonych specjalistów, może ona zapewnić usługi o wyższej jakości. Nie oznacza to jednak, że nie uda Ci się znaleźć kompetentnych pracowników, lecz zatrudnienie i wyszkolenie ich do pożądanego poziomu zajmie Ci znacznie więcej czasu.

Poprzez zlecanie zadań na zewnątrz oszczędzasz pieniądze i czas w procesie rekrutacji. Oczywiście musisz zapłacić agencji za świadczone usługi. Koszt będzie nadal niższy, a czas współpracy jest zwykle krótszy. W większości przypadków współpraca z agencją trwa od kilku miesięcy do roku, podczas gdy pracowników zatrudnia się na dużo dłuższy okres, co wiąże się także z większymi wydatkami.

Outsourcing oznacza, że będziesz miał więcej czasu, aby skupić się na innych ważnych sprawach. Nadal musiałbyś nadzorować ten proces, ale podczas pracy z inną agencją nie będziesz tak zaangażowany, ponieważ mają swoich własnych menedżerów, którzy są odpowiedzialni za wykonanie zadań.

Wady outsourcingu

Delegując zadania nie masz kontroli nad procesami zachodzącymi w agencji zewnętrznej, które nie są związane z twoim projektem, ale mogą na niego wpływać. Warto więc zadbać o to, aby zawieszenie wykonania zadań przez agencję nie spowodowało zakłóceń w pracy także Twojej firmy.

Podczas outsourcingu pokładasz duże zaufanie w agencji, która czasami nie jest wystarczająco zaangażowana w projekt. Agencja nie zawsze monitoruje działania zachodzące w innych obszarach firmy, dlatego może nie zareagować wystarczająco szybko w przypadku pojawienia się problemów.

Korzyści zatrudnienia pracowników

Pracownicy są bardziej oddani projektowi niż zewnętrzna agencja. Jest to długoterminowa inwestycja we własny biznes. Pracownicy mają również łatwiejszy dostęp do innych działów firmy, co pozytywnie wpływa na jej integralność i poprawia kulturę wewnątrz firmy.

Ponadto dbając o rozwój swoich pracowników i zapewniając im odpowiednie szkolenia, możesz być pewien, że zostaną z firmą na dłużej. Pozwala to tworzyć doświadczony zespół, który będzie zainteresowany sukcesem firmy, ponieważ również na tym zyska. Agencja outsourcingowa ma wielu klientów, więc nie jest ona zaangażowana w Twoją firmę, tak jak Twoi pracownicy.

Wady zatrudnienia

Prowadzenie procesu rekrutacji wymaga oceniania ludzi oraz ich kompetencji, dlatego, aby móc to robić, musisz także posiadać dużą wiedzę ze wszystkich obszarów działalności firmy. Dodatkowo podnoszenie umiejętności pracowników jest czasochłonne i kosztowne. Proces rekrutacji jest również długotrwały i wiąże się z ryzykiem zatrudnienia niedoświadczonych i niewykwalifikowanych osób.

Ostatecznie, wybierając pomiędzy zatrudnieniem pracowników lub agencji zewnętrznej musisz zwrócić szczególną uwagę na to, jaki wpływ będą one mieć na funkcjonowanie Twojej firmy. Chociaż zawsze warto jest rozwijać swoją firmę, inwestując w doświadczonych i wykwalifikowanych pracowników, wydelegowanie niektórych zadań pozwala na skupienie większej uwagi na wzmocnieniu bardziej ważnych obszarów Twojego biznesu.