31.03.2020 / Technologie informatyczne

Praca zdalna w branży IT - jakie są jej zalety dla pracodawcy?

W ciągu ostatnich kilku lat praca zdalna zdobyła dużą popularność. Dzięki temu pracownicy mogą pracować w takim trybie, jaki im odpowiada, jednocześnie wykonując swoje obowiązki szybciej i lepiej. Elastyczność, którą oferuje praca zdalna, jest tak atrakcyjna, że często specjaliści decydują się zmienić miejsce zatrudnienia, aby wybrać odpowiednie warunki.

Aczkolwiek tryb zdalny ma mnóstwo zalet nie tylko dla pracowników. Firmy również mogą zyskać, zatrudniając pracowników na odległość. 

Produktywność

Praca zdalna pokazuje zaufanie pracodawcy, dzięki czemu pracownicy czują się pewniej tego co robią. Poza tym pracując poza biurem pracownik ma możliwość organizować swój tryb pracy oraz środowisko pracy tak, jak mu najbardziej pasuje, tym samym minimalizując liczbę rzeczy, które będą rozpraszać uwagę.

Praca w biurze naturalnie stwarza drobne sytuacje, które przeszkadzają w płynnej pracy, takie jak przerwy na kawę oraz kilkuminutowe spotkania czy konsultacje. W branży IT powszechna jest praca zespołowa, więc czasami pracownik może spędzić nawet cały dzień uczestnicząc w “spotkaniach” i nie zrealizować żadnego zadania. Badania wskazują, że zdalni pracownicy wykazują nawet do 40% więcej produktywności niż ich koledzy, którzy są codziennie w biurze. 

Rotacja pracowników

Środki finansowe stanowią tylko jedną czwartą przyczyn zmiany pracy. Dużo częściej pracownicy skupiają się na tym, co mogą zyskać dzięki zatrudnieniu w nowej firmie, m.in. więcej odpowiedzialności, lepsze warunki pracy czy elastyczność roboczych godzin. W dzisiejszym świecie możliwość pracy zdalnej może być kluczową dla osób, którzy preferują pracować w innych godzinach, niż standardowe od 8 do 16. Z racji tego firmy są w stanie zatrzymać pracowników i obniżyć rotację, oferując benefity w postaci pracy zdalnej.

Oprócz tego przedsiębiorstwa mają możliwość zatrudnienia osób z innych regionów państwa czy nawet świata, dzięki czemu mają dostęp do większego grona specjalistów. Szczególnie ważne jest to dla firm z mniejszych miast, gdzie liczba wysokokwalifikowanych kandydatów może być zbyt niska, aby zbudować cały zespół.

Jakość pracy

Dzięki temu, że pracownik może samodzielnie decydować, gdzie, kiedy i w jakich warunkach chce pracować, jakość wykonywanych zadań jest znacznie wyższa. Według statystyk pracownicy zdalni popełniają 40% mniej błędów, przez co skraca się czas realizacji projektów. Poza tym zwiększenie jakości pracy powoduje, że pracownicy są bardziej zadowoleni z wykonywanych obowiązków i lojalni wobec swojego pracodawcy. 75% osób pracujących zdalnie wskazuje, że są gotowe kontynuować pracę w przypadku kryzysu (ataku terrorystycznego, epidemii czy kataklizmu) w przeciwieństwie do 28% pracowników biurowych.

Rentowność

Pracownicy biurowi potrzebują zapewnienia odpowiednich warunków dla wykonywania pracy. Oprócz wynajmu przestrzeni firma również powinna udostępnić niezbędny sprzęt, oprogramowanie oraz inne narzędzia. W większości przypadków pracownicy w trybie zdalnym korzystają z własnych laptopów i urządzeń mobilnych, dzięki czemu firmy nie muszą wydawać pieniądze na zakup i serwisowanie większej liczby sprzętu.