02.09.2019 / Technologie internetowe

Jak przyciągnąć nowych klientów i zatrzymać starych?

W dzisiejszym świecie pozyskanie nowych klientów jest coraz trudniejsze. Użytkownicy coraz mniej ufają markom, a podejmując decyzję o zakupie, polegają na opinii innych. Jednak wciąż istnieje wiele rzeczy, które firmy mogą zrobić, aby przyciągnąć i zatrzymać swoich klientów.

Dawniej, kiedy reklama i marketing online były jeszcze nowym zjawiskiem, klienci wchodzili w interakcje z markami w inny sposób. Angażowali się mniej, ale ich zaufanie było znacznie wyższe. Obecnie, według statystyk, 81% woli posłuchać rekomendacji przyjaciół i rodziny niż zwrócić się do firmy, a 55% użytkowników mniej ufa markom, u których dokonali zakupu w porównaniu do ubiegłych lat. Skuteczność metod komunikacji firm z potencjalnymi klientami spada, jednak nie oznacza to, że obecnie przyciągnięcie nowych klientów graniczy z cudem to działanie o wiele bardziej angażujące niż jeszcze kilka lat temu. 

Konsumenci stali się bardziej wymagający. Internet dał im możliwość dzielenia się opiniami i doświadczeniem, a także śledzenia działań każdej firmy zarówno online, jak i offline. W przeszłości (i nawet teraz) marki korzystały z technik, aby dotrzeć do swoich klientów, które obecnie byłyby uważane za nie do końca uczciwe. Obecnie gdy użytkownicy mają większy dostęp do informacji online, są świadomi faktu, że firmy mają tendencję do upiększania swoich produktów i usług za pomocą reklamy. Z tego też względu klienci zwracają się o rekomendację do innych użytkowników zamiast marek i ich przedstawicieli handlowych.

Doświadczenia klientów są ważne

Użytkownicy zwracają się do firmy w momencie, gdy są gotowi dokonać zakupu. Dlatego ważne jest, aby zapewnić klientom najlepszą obsługę i pozytywne doświadczenie, aby chcieli podzielić się nim z innymi.
Użytkownikom znacznie łatwiej jest wybrać marki, które są im już znane, szczególnie gdy poprzednie doświadczenia były pozytywne. Klienci często powracają do firm, u których wcześniej dokonali zakupu, ponieważ oszczędza im to czas na znalezienie alternatywy. Poza tym klienci mogą dziś dzielić swoją opinią o zakupach ze swoimi bliskimi, subskrybentami w mediach społecznościowych i przypadkowymi nieznajomymi w sieci. I to zależy od firmy, czy ich recenzja będzie pozytywna czy negatywna.

Znaczenie personalizacji kontaktu

Kontakt z klientami nie powinien kończyć się wraz z zakupem. Bardzo ważne jest utrzymanie z klientem kontaktu np. za pośrednictwem mediów społecznościowych czy też skrzynki odbiorczej poprzez wysłanie spersonalizowanego e-maila. Takie działania mówią klientom, że firma nie porzuciła ich po otrzymaniu zysku, lecz są dla nich ważni. To także przypomina klientom o marce i z kolei buduje z nią silniejszą więź. Zadowoleni klienci częściej polecają markę lub jej produkty, gdy otrzymuje informacje o produktach czy usługach oraz nowościach.

Potocznie nazywana droga „pantoflowa” może przynieść Ci więcej nowych klientów niż inne techniki marketingowe, ponieważ zaufanie użytkowników wpływa na przekazywanie przez ich opinii kolejnym konsumentom. Dlatego tak ważne jest, aby dbać o swoich obecnych klientów i ich doświadczenia. Jest to jednak tylko jeden ze sposobów na przyciągnięcie potencjalnych klientów.

Zadbaj o swoją obecność online

Strona internetowa ma duży wpływ na podejmowanie decyzji przez potencjalnych klientów. Z racji tego, że strona jest miejscem, gdzie użytkownicy zazwyczaj szukają informacje o firmie i jej ofercie, powinna ona być czytelna i przejrzysta. Użytkownicy powinni już w ciągu pierwszej minuty ustalić główny pomysł witryny. Jeśli potencjalni klienci nie będą w stanie określić celu witryny wkrótce po wejściu, odejdą bez żadnych interakcji z nią. Nawigacja i ogólny design powinne być starannie zaplanowane, aby zapewnić użytkownikom jak najlepsze doświadczenia. Trudna w nawigacji strona internetowa zniechęca klientów i utrudnia im podjęcie decyzji.

Duży wpływ ma również treść zamieszczana na stronie. Niedopasowane elementy wizualne i tekst wprowadzają użytkowników w błąd, którzy w wyniku czego nie będą chcieli dowiedzieć się więcej o firmie i kupić jej produktów.

W dzisiejszym świecie coraz trudniej jest pozyskać i zatrzymać klientów. Rynek jest pełen firm, które oferują podobne produkty i usługi, a często różnica między nimi jest nieznaczna. Dlatego użytkownicy muszą stale dokonywać wyboru, który może wydawać się trudnym zadaniem. Firma powinna wyróżniać się nie tylko swoimi produktami, ale także dbałością o klientów.