08.11.2019 / Technologie internetowe

Jak przygotować sklep internetowy do Black Friday i Cyber Monday?

Na przestrzeni ostatnich kilku lat Black Friday przestał być jednodniową okazją, aby zaopatrzyć się w wysokiej jakości produkty po obniżonych cenach. Obecnie stało się to polowaniem na skarby, które rozpoczyna się nawet kilka tygodni przed weekendem wyprzedaży. Ludzie zawczasu szukają ofert, planują zakupy oraz idą do sklepów szukając szaleńczych promocji.

Z racji tego, że klienci z wyprzedzeniem przygotowują się do wyprzedaży, firmy tym bardziej powinny wyjść naprzeciw klientom i ich potrzebom. Black Friday jest początkiem gorączki świątecznego okresu, więc wiele osób korzysta z tej okazji, aby przygotować prezenty oraz zrobić inne duże zakupy, zarazem oszczędzając nierzadko sporą ilość pieniędzy. Dlatego firmy muszą usprawnić swoje sklepy internetowe i stacjonarne, aby jak najkorzystniej wykorzystać weekend wyprzedaży.

Dlaczego Black Friday jest tak ważny?

Według Adobe Analytics w 2018 r. Black Friday przyniósł 6,2 miliardów dolarów przychodów online w Stanach Zjednoczonych, a 51,4% ruchu pochodziło z urządzeń mobilnych. Wskaźnik konwersji e-commerce w Black Friday wyniósł 4,14% w porównaniu ze średnim wskaźnikiem wynoszącym około 2%, co oznacza, że w weekend wyprzedaży klienci są dwa razy bardziej zdecydowani na dokonanie zakupu niż w zwykły dzień. Black Friday i weekend po nim generują ogromną część rocznych przychodów dla firm, które wykorzystują tę okazję mądrze i strategicznie.

Jakie produkty są najczęściej kupowane?

Zazwyczaj ludzie korzystają z okazji w Black Friday, aby kupić prezenty świąteczne lub drogie artykuły elektroniczne. Dlatego nie jest zaskoczeniem, że zabawki, telewizory, konsole do gier i karty podarunkowe są najpopularniejszymi wyborami wśród kupujących. Firmy powinny więc ostrożniej planować, które produkty zamierzają przecenić, aby mieć pewność, że ich potencjalni klienci będą zainteresowani dokonaniem zakupu.

Jak przygotować się na weekend wyprzedaży?

Zacznij planować dużo wcześniej

Ludzie obecnie zaczynają planować zakupy na kilka tygodni do przodu. Już w październiku klienci szukają najlepszych ofert na produkty, które chcą kupić, aby uniknąć przepłacania i zakupu niepotrzebnych rzeczy w ostatniej chwili tylko dlatego, że oferta wydaje się atrakcyjną. Firmy również muszą planować swoją strategię z dużym wyprzedzeniem, aby użytkownicy mogli uzyskać informacje o zniżkach miesiąc przed faktycznym weekendem wyprzedaży.

Aliexpress, chiński gigant e-commerce, jest doskonałym przykładem odpowiednio przygotowanego do wyprzedaży sklepu internetowego. Zamiast Black Friday platforma organizuje Światowy Festiwal Zakupów w Chiński Dzień Singla. Chociaż sama wyprzedaż odbywa się 11 i 12 listopada, obniżone ceny są widoczne na stronach produktów dwa tygodnie wcześniej. Poza tym klienci mogą dodawać artykuły do koszyka i grać w mini-gry, aby zdobywać monety, które później można wymienić na kupony. Taka strategia pomaga zachęcić klientów do zakupu większej liczby produktów i aktywnie angażować się ze sklepem internetowym jeszcze przed rozpoczęciem wyprzedaży. W ostatnim dniu obniżek Aliexpress nagradza największych nabywców dodatkowymi kuponami, które należy wykorzystać do końca dnia.

Aliexpress ułatwia swoim klientom wszystkie etapy procesu zakupowego. Jeżeli kupujący już wcześniej dodadzą pożądane produkty do koszyka, wszystko, co muszą zrobić w dniu wyprzedaży, to wykorzystać uzyskane kupony i nacisnąć jeden przycisk, aby sfinalizować zakup.

Sprawdź ruch z poprzednich lat

Aby dowiedzieć się, jak zachowują się klienci podczas weekendu wyprzedaży, sprawdź ruch w sklepie z poprzednich lat. Oczywiście użytkownicy nie zachowują się identycznie z roku na rok, ale statystyki mogą pokazać ogólne wzorce tego, czego potencjalni klienci szukają i co ostatecznie kupują. Pomaga zrozumieć, które oferty były bardziej atrakcyjne, a które zostały pominięte i dlaczego. Takie informacje są przydatne także przy podejmowaniu decyzji o nowej strategii rabatowej i promocji online.

Poza tym statystyki z poprzedniego roku stanowią doskonałą podstawę do oszacowania wielkości sprzedaży i planowania zapasów. W 2018 2,8% użytkowników zobaczyło komunikat o braku towaru (a gdzie zobaczyło?) w Black Friday, co kosztowało sprzedawcom do 177 milionów dolarów. Oczywiście, żadna firma nie jest w stanie dokładnie przewidzieć, ile artykułów sprzeda, ale szacunek oparty na poprzednich latach pomaga zminimalizować straty.

Zbuduj napięcie

Liczne artykuły radzą kupującym szukać produktów zawczasu, aby później oferty ich nie przytłoczyły. Firmy mogą wykorzystać to na swoją korzyść, aktywnie informując potencjalnych klientów o swoich ofertach i nadchodzących zniżkach. Nie wystarczy po prostu pisać o przyszłej wyprzedaży na profilach w mediach społecznościowych. Przedsiębiorstwa powinny zwracać uwagę jak największej liczby użytkowników, nie tylko wiernych fanów swoich fanpage biznesowych. W okresie przedświątecznym, zwłaszcza w Black Friday, reklamy są idealnym sposobem na przyciągnięcie potencjalnych klientów i zainteresowanie ich coroczną wyprzedażą. Aczkolwiek z racji tego, że większość firm inwestuje w płatne reklamy, wyróżnienie się z tłumu może być trudne. Dlatego warto stworzyć historię z angażujących reklam i intrygujących treści, które nie tylko poinformują użytkowników o zniżkach, ale także sprawią, że będą chcieli dowiedzieć się więcej i kliknąć reklamę.

Posty w mediach społecznościowych pozwalają budować napięcie wśród obecnych fanów dzięki ciągłości opowiadania historii. Podziel się zapowiedziami produktów, które będą w wyprzedaży, lub organizuj rozdanie z łatwymi warunkami uczestnictwa. Spraw, aby obserwatorzy byli podekscytowani rozpoczęciem sezonu wyprzedażowego i kontynuuj z nimi komunikację nawet już w trakcie weekendu zniżek.

Innym sposobem na zwrócenie uwagi klientów jest newsletter. Wiadomości e-mail zazwyczaj zawierają znacznie więcej informacji niż reklamy czy posty w mediach społecznościowych i mogą być używane jako przypomnienie o początku i zbliżającym się końcu weekendu wyprzedaży. Poza tym firmy mogą personalizować newsletter dla różnych grup odbiorców lub nawet dla indywidualnych użytkowników na podstawie ich wcześniejszej aktywności. Personalizacja znacznie zwiększa prawdopodobieństwo zakupu, ponieważ klienci czują, że firma wie, czego szukają. Newsletter jest także okazją do budowania silniejszej więzi między firmą a jej klientami poprzez oferowanie ekskluzywnych kuponów i kodów rabatowych.

Sprawdź wydajność swojej witryny

Nagły skok ruchu w witrynie internetowej bez odpowiednich działań zabezpieczających może spowodować awarię systemu. Odwiedzający nie poczekają cierpliwie aż sklep zacznie działać, a przejdą do konkurencji, co będzie generowało straty. Aby uniknąć takiej nieprzyjemnej sytuacji, każda firma powinna sprawdzić swoje serwery, czy są w stanie wytrzymać zwiększoną liczbę wizyt. Poza tym nie tylko ruch, ale także niezliczone transakcje mogą spowodować zakłócenia w funkcjonowaniu sklepu, jeśli nie jest gotowy do przetworzenia wielu operacji na raz.

Jednym ze sposobów przygotowania sklepu jest po prostu zakupienie większej ilości miejsca na serwerze. Drugim jest buforowanie wszystkich treści statycznych za pomocą Content Delivery Network (CDN), który pomaga przechowywać dane na różnych serwerach. CDN pozwala na rozładunek witryny internetowej, co z kolei wpływa na poprawę jej wydajności i prędkości ładowania.

Podczas gdy wydajność sklepu jest ogólnie bardzo ważna, firmy powinny zwracać szczególną uwagę na urządzenia mobilne. Używanie smartfonów i tabletów rośnie z roku na rok i nie jest zaskoczeniem, że wielu użytkowników decyduje się na zakupy podczas największej wyprzedaży w roku za pomocą swoich mniejszych, bardziej mobilnych urządzeń. Jeśli chodzi o takich użytkowników, firmy muszą poprawić nie tylko szybkość i wydajność ładowania witryny, ale także zoptymalizować proces zakupowy, ułatwiając potencjalnym klientom nabycie produktów jednym kliknięciem. W Black Friday ludzie zwykle gonią za ofertami, więc nie mają czasu na długą finalizację zakupu.

Zakończenie

Black Friday to największe wydarzenie zakupowe w roku, dlatego firmy powinny zapewnić swoim potencjalnym klientom jak najlepsze wrażenia. Obejmuje to jasną komunikację na temat nadchodzącej wyprzedaży tygodnie przed faktyczną datą oraz upewnienie się, że użytkownicy rzeczywiście mogą pomyślnie dokonać zakupu. Przygotowania wykraczają poza samo informowanie obserwujących o zniżkach i kodach rabatowych. Firmy muszą myśleć o każdym etapie “podróży” po sklepie przez klienta przed, w trakcie, a nawet po wyprzedaży. Pamiętaj, że nie przygotowując się odpowiednio do tego wydarzenia, przygotowujesz się do porażki.