28.10.2019 / Technologie internetowe

Strona internetowa czy fanpage: co wybrać, aby dotrzeć do swoich odbiorców?

W dzisiejszych czasach firmy mają mnóstwo możliwości promocji swoich produktów i usług w sieci. Liczne platformy społecznościowe, gdzie spędzają swój czas setki milionów użytkowników, mogą być łatwym wyborem dla początkujących przedsiębiorców. Jednak nie zawsze są one jedyną lub odpowiednią opcją.

Media społecznościowe, w szczególności Facebook, dają firmom wiele opcji dotarcia do potencjalnych klientów i reklamowania swoich produktów lub usług. Fanpage firmowy umożliwia udostępnienie oryginalnych treści, które algorytm wyświetla na tablicach potencjalnie zainteresowanych użytkowników. Z drugiej strony strona internetowa ma nieco inny cel. Chociaż witryna, podobnie jak media społecznościowe, pozwala na publikowanie treści, działa bardziej jako wizytówka, gdzie firma może zamieścić o wiele więcej informacji niż na kartce papieru.

Facebook

W 2018 Facebook stwierdzał, że platforma liczy 80 milionów fanpage’i należących do małych i średnich firm, co wskazuje, że media społecznościowe wciąż odgrywają bardzo ważną rolę w obecności marki online. Z racji tego, że media społecznościowe ciągle wprowadzają zmiany, aby ich użytkownicy zostali coraz dłużej, wydają się być idealnym miejscem do przedstawienia firmy potencjalnym klientom. Poza tym płatne reklamy na Facebooku pozwalają dotrzeć do znacznie większej liczby użytkowników, którzy są potencjalnie zainteresowani produktami lub usługami oferowanymi przez firmę.

Niestety istnieją zawsze dwie strony medalu - Facebook będzie mniej wyświetlać treści fanpage’a, który nie posiada dużego ruchu. Jeśli obecni subskrybenci nie są aktywni, firma będzie miała trudności z pozyskaniem nowych.

Słaby zasięg organiczny

W ciągu ostatnich kilku lat zasięg organiczny na Facebooku drastycznie spadł. W 2017 roku firmy zauważyły 20% spadek i 34% w następnym roku po oświadczeniu Marka Zuckerberga, że platforma ograniczy zasięg treści publikowanych przez firmy, aby usprawnić użytkownikom korzystanie z serwisu. Niemniej jednak Facebook nadal jest numerem jeden, jeśli chodzi o wybór mediów społecznościowych dla biznesu.

Strona internetowa

Prawda jest taka, że strona internetowa wymaga dużo poświęcenia. Media społecznościowe mają już za sobą duże działy IT, więc firma nie musi martwić się o stworzenie projektu graficznego lub funkcjonalności od zera. Wystarczy założyć fanpage biznesowy i publikować interesujące treści. Mimo że Facebook ma wiele zalet, firmy ostatecznie nie mają dużej kontroli nad tym, co i w jakiej formie mogą udostępniać na platformie. Poza tym media społecznościowe mogą całkowicie zablokować fanpage, powodując utratę wszystkich utworzonych treści.

Strona internetowa natomiast jest własnym medium firmy, stworzonym i ukształtowanym zgodnie z określoną wizją i celem. Cała opublikowana tam treść jest wyselekcjonowana przez właściciela witryny i może zostać zmieniona w dowolnym momencie w razie potrzeby. Pozwala to stworzyć coś wyjątkowego, co przyciągnie uwagę użytkowników i zapozna ich z ofertą firmy. Na Facebooku wszystkie fanpage'y wyglądają tak samo, a firma może wyróżniać się tylko zawartością.

Witryna internetowa pomaga firmie wybić się z tłumu i daje użytkownikom miejsce, gdzie oni mogą uzyskać interesujące i przydatne informacje, natomiast Facebook służy jako pośrednik między firmą a jej użytkownikami. Podczas gdy media społecznościowe pomagają stworzyć wizerunek firmy online, potencjalni klienci prędzej czy później znajdą się na stronie internetowej.

Niezbędna aktualizacja

Chociaż strona internetowa jest doskonałym sposobem na przedstawienie informacji
o firmie, wymaga regularnych aktualizacji i sprawdzania sprawności funkcjonalności, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Firma może zatrudnić zespół specjalistów lub zlecić agencji utrzymywanie witryny, aby upewnić się, że działa ona poprawnie, a użytkownicy nie napotykają na problemy z jej użytkowaniem.

Którą opcję wybrać?

Najlepiej tak naprawdę zainwestować w obie opcje. Jest mnóstwo małych firm, które istnieją tylko na stronach Facebooka bez zamiaru tworzenia strony internetowej. Nie mając witryny, tracą możliwość zaprezentowania swojej firmy szerszej publiczności. Bo co jeśli ich potencjalni klienci nie mają konta na Facebooku? W dzisiejszym świecie jest to zapewne mało prawdopodobne, ale mimo wszystko może się zdarzyć. Obecność fanpage na platformie mediów społecznościowych oraz własnej strony w wynikach wyszukiwania daje większe szanse firmy zostać znalezioną przez swoich potencjalnych odbiorców.